Kaasmakerij Wervik 21

Wervikse kaasmakerij Flandrien Kaas investeert 3,5 miljoen euro in nieuwe infrastructuur

WERVIK - In volle coronacrisis investeert de Wervikse kaasmakerij Flandrien Kaas 3.5 miljoen euro in een nieuwe rijpingszaal en productielijn. Dankzij de vierde uitbreiding, de grootste investering tot nu toe, is het mogelijk om 500 bollen kaas per dag te produceren en 1 miljoen kilo kaas te laten rijpen. Het voorbije coronajaar is de vraag naar Flandrien Kaas alleen maar gestegen. Vlaams minister van Economie Hilde Crevits kwam de uitbreiding officieel openen.

 

De wortels van Flandrien Kaas gaan terug tot 1934. André Desmet had toen een groothandel in kaas en zuivelwaren. Vanaf de jaren ’50 begon hij zelf Hollandse kazen te rijpen in de kelder van zijn woning. Zijn zoon Jean-Pierre professionaliseerde de kaasrijping en breidde het volume uit tot 250.000 kg.

Met Jan en Helga Desmet is de derde generatie aan de slag. Zij beslisten om de groothandelsactiviteit over te laten en zich te concentreren op de ambachtelijke productie van Flandrien Kaas. “Kaas maken is precisiewerk van begin tot einde, met een stevige dosis passie, enthousiasme en geduld”, aldus zaakvoerder Jan Desmet. “Elke dag is onze kaasmeester in de weer om overheerlijke kaasbollen te maken. En dat valt bij de consument duidelijk in de smaak. Sinds de start in 2013 zijn we uitgegroeid tot dé referentie in het gamma van de harde goudse kazen. We worden internationaal gelauwerd en kregen al zeven keer een World Cheese Award.”

Groeien, zonder verlies aan kwaliteit

De Flandrien Kaas kent zowel in binnen land als in het buitenland succes en dat blijft niet zonder gevolgen. De kaas draagt het Handmade in Belgium-label, een onderscheiding voor het ambachtelijke karakter en wordt volledig geproduceerd met melk afkomstig van lokale boeren. “In deze coronacrisis ging veel aandacht naar korte keten initiatieven”, zegt Desmet. “De consument kocht bewust lokaal, bij traiteurs, kaasspeciaalzaken en in de supermarkt. En die tendens hebben we gevoeld.”

De investering in een nieuwe productielijn en rijpingszaal was dus dringend nodig. “Door de verdubbeling in capaciteit kunnen we veel meer produceren, maar dat zal geen afbreuk doen aan de kwaliteit van de kaas”, weet de zaakvoerder. “De productie blijft wat ze was: een combinatie van ambacht en manueel werk om tot de juiste samenstelling te komen. Bovendien moeten de bollen ook de nodige tijd krijgen om volledig op smaak te komen. Natuurlijk willen we groeien, maar we doen dat doordacht en met respect voor het ambachtelijke proces. Het is onze garantie voor producten van topkwaliteit.”

Nieuwe campagne met Wim Opbrouck

Voor veel Belgische topchefs is Flandrien Kaas inmiddels al geen nobele onbekende meer. Zo gingen Jeroen Meus en Kobe Desramaults van sterrenrestaurant Chambre Séparée er al mee aan de slag. Wim Opbrouck wordt nu de ambassadeur van Flandrien Kaas. Hij maakte samen met theatermaker en componist Steven Prengels en videograaf Piet De Kersgieter de wonderlijke kortfilm ‘Flandrien, A Day In The Life’.

“Ik ben fier dat ik het gezicht mag worden van dit topproduct, want ik ben een liefhebber van datgene wat met liefde en toewijding door mensenhanden gemaakt is”, aldus Opbrouck. “De Wervikse kaasmakerij is een prachtig universum. Alles zwiert en schuift in één lange ademtocht van melk- tot pekelbad. Kaaswielen wentelen langs tandraderen en menselijke armen dragen liefdevol de reuzenbollen naar een volgende stap in het proces. Het is één elegante choreografie tot in de rijpingszaal.”