Demeulemeester Ann

Waregemse modediva Ann Demeulemeester is ‘back in business’

WAREGEM - De Waregemse modekoningin Ann Demeulemeester is terug van weggeweest in het modewereldje. Jaren terug trok ze er zich uit terug om het kalmer aan te doen. Het ondernemersbloed stroomt echter waar het niet gaan kan. Maar de nieuwe Ann Demeulemeester is ook anders: naast mode behoren ook meubelen en lifestyle-attributen tot het nieuwe aanbod.  

Acht jaar nadat ze haar eigen modehuis verliet, is Ann Demeulemeester opnieuw aan boord. Het nieuws is afkomstig van Sabato, het weekendmagazine van De Tijd. Het is weinig bekend maar ‘la Demeulemeester’ is afkomstig van Waregem.

Haar flagshipstore op het Zuid in Antwerpen heropent op donderdag 2 september. En ja, er zal in de rekken kleding hangen met het befaamde label. En neen, Ann Demeulemeester heeft die nieuwe collectie niet getekend. Maar de nieuwe eigenaar van het label, de Italiaan Claudio Antonioli, is met Ann Demeulemeester wel overeengekomen dat ze het label de komende tien jaar adviseert. En dat is nu heel concreet. “Ann wordt betrokken bij enkele projecten”, aldus Antonioli in Sabato. “Ikzelf zie het als mijn rol om vooral het DNA te verrijken in nieuwe domeinen en andere vormen”, luidt de commentaar van Ann Demeulemeester in dezelfde bijdrage.

In de praktijk gaat het om meer dan mode, maar ook om interieurartikelen (zoals tafels, stoelen, sofa’s, lampen) of met mode gerelateerde producten zoals parfums.

Eerste glimp

Een eerste glimp van het nieuwe en uitgebreide Demeulemeester-universum zal te zien zijn in de vernieuwde Antwerpse flagshipstore. Behalve tafelgoed en lampen vind je er ook meubilair en – later op het jaar – parfum van het modehuis. “We willen haar leefwereld tonen, haar volledige visie”, zegt de nieuwe eigenaar Claudio Antonioli. “Ann Demeulemeester is vandaag een lifestylemerk en dat willen we zichtbaar maken. Hoe precies, daar willen we nog niet te veel over vertellen. Er mag nog wat mysterie overblijven.”

Geloofsbrieven in de mode

“Ik ben dankbaar voor de nieuwe toekomst die Claudio Antonioli mogelijk maakt”, zegt Ann Demeulemeester nog in Sabato. Antonioli mag dan bij het grote publiek geen bekende naam zijn, hij kan wel de nodige geloofsbrieven in de mode voorleggen. Vandaag bezit hij winkels in Milaan, Turijn, Lugano en Ibiza, en Volt, een club in Milaan. Bovendien lag hij mee aan de basis van de New Guards Group, een verzamelnaam voor hippe brands. Twee jaar geleden verkocht hij zijn aandeel in New Guards Group aan de e-commercegigant Farfetch voor 675 miljoen dollar.

Claudio Antonioli doekte na de aankoop van het modelabel, de Antwerpse vestiging ook op en verhuisde het naar modestad Milaan.

Live on stage

In principe in oktober showt Ann Demeulemeester dan opnieuw live op de modeweek van Parijs. Voor de styling is de Belgische veteraan Olivier Rizzo ingehuurd, die onder meer voor Prada en Raf Simons heeft gewerkt. Rizzo maakte samen met de Belgische topfotograaf Willy Vanderperre ook al een film, waarmee de huidige wintercollectie tijdens de vorige, nog geheel digitale modeweek werd gepresenteerd en die nu nog altijd te zien is op social media.