In Waregem wordt de hand gelegd aan een nieuwe fabriek die de ‘slimme toekomst’ van het bedrijf moet bepalen en helpen verzekeren. In de loop van volgend jaar moet dat project zijn beslag krijgen. Goed voor een investering van zegge en schrijve 30 miljoen euro. De geplande bedrijfsoppervlakte van 40.000 m² op een totale grondoppervlakte van 7 ha betekent een verdrievoudiging van de huidige capaciteit, als gevolg van de explosieve groei van de voorbije jaren. Locinox 4.0 wordt een echte creatieve én innovatieve hotspot waar automatisatie, connectiviteit en hightech naadloos in het productieproces integreren.
In Waregem en in de twee andere vestigingen (Polen, VS) werken vandaag alles bijeen 130 mensen. Locinox startte destijds (1988) als een aanbieder van sloten, maar het actieterrein werd in de loop der jaren systematisch uitgebreid. Het bedrijf leeft bijna volledig (90 procent) van de export, en dat zorgde in 2021 voor de welverdiende titel van ‘Leeuw van de Export‘, toegekend door Flanders Investment & Trade (FIT).
Champions League
De nieuwbouw zal niet alleen de kantoren, het voorraadmagazijn, de verpakkingsafdeling en de productie herbergen, maar ook een innovatiecampus en een experience center. Het wijst allemaal in dezelfde richting en dezelfde ambities: Locinox wil in zijn sector thuishoren in de Champions League.
Het bedrijf van stichter Joseph Talpe wordt vandaag geleid door een extra muros manager in de persoon van de Kortrijkzaan Bram Dieryckx. De zonen van Joseph Talpe draaien wel mee in het bedrijf: Joseph Junior in de marketingafdeling en Victor als aankoper.