MiCasa_Portret-155-min (1)

Waregemse bouwbedrijf Mi Casa trekt la douce France binnen

WAREGEM - Het Waregemse bouwbedrijf Mi Casa staat voor een keerpunt. De Belgische marktleider in de houtmassiefbouw richt zijn pijlen nu op Frankrijk om door te groeien. Voor die internationalisering haalde de firma een specialist van de Franse markt in huis. Dat rendeerde meteen. Eind 2021 boekte Mi Casa reeds twee recordverkopen van elk meer dan één miljoen euro. De productie blijft in Waregem. Ook bij de internationalisering in eigen beheer wil Mi Casa de woningen zelf vervaardigen om zo van dichtbij controle te houden over de kwaliteit. 

Bouwen in hout zit in de lift. Hoewel Belgen echt een baksteen in de maag hebben, wordt ongeveer tien procent van de nieuwbouwwoningen opgetrokken in hout. Niet verwonderlijk. Het duurzame en hernieuwbare karakter van hout trekt aan, maar er zijn nog tal van andere voordelen. Zo is er ruimtewinst omdat de muuropbouw smaller is, de constructie is ook lichter dan bij een traditionele woning, waardoor je dus bespaart op de funderingen. Daarnaast gebeurt de opbouw sneller, omdat de woning geen liters vocht moet uitzweten (pleisterwerk, beton,…) én uiteraard is er de prima isolatiewaarde, waardoor de geldende BEN-normen makkelijk gehaald worden.

Grenzen opzoeken

Ook Mi Casa merkt de verhoogde interesse. Al in 2019 zag het bedrijf haar verkoop boomen ten opzichte van het jaar voordien. In de jaren 2020 en 2021 zette die tendens zich verder, ondanks de heersende Covid-pandemie. Het inspireerde de Belgische marktleider in de houtmassiefbouw om de grenzen ook letterlijk op te zoeken. “Er was altijd al interesse van de Franse markt in ons product”, bevestigt algemeen manager Thibo Lidou. “De overheid stelt er ook steeds hogere eisen aan nieuwbouwwoningen. Vaak biedt hout dan de oplossing, omdat het materiaal al van nature een uitstekende isolatiefactor heeft. Door onze groei in België durven we nu ook echt de stap naar het buitenland te wagen.”

En knalstart

In het verleden bouwde Mi Casa al een aantal woningen over de grens, maar de firma wil die schaal  substantieel verhogen en werk maken van Mi Casa France. Daarvoor steunt het op de expertise van een nieuw aangetrokken consultant. Christophe Bastien (52) bewerkt sinds oktober de Franse markt voor het bedrijf. “Hoewel Frankrijk en België buurlanden zijn, merk je toch een verschil in architecturale smaak”, aldus Bastien.  “Ook de aanpak is compleet anders. Met mijn ervaring ben ik me bewust van de tegenstellingen, waardoor Mi Casa vlotter de Franse markt kan bespelen.”

Zijn aanpak lijkt te werken, want in slechts anderhalve maand tijd boekte Bastien twee verkopen van elk meer dan één miljoen euro omzet. De internationalisering lijkt daarmee een vliegende start te nemen. Dat er in het buitenland een markt is voor Mi Casa-woningen lijdt geen twijfel. Ook vanuit Zwitserland werd al meermaals geïnformeerd. Met de démarche in Frankrijk en de oprichting van Mi Casa France lijkt de eerste stap alvast gezet. Waar er in 2020 slechts twee woningen werden verkocht, zijn dat er in 2021 reeds vijf.

Volgend jaar hoopt het bedrijf de internationalisering ook echt kracht bij te zetten. Daarvoor dienen onder andere ook de kijkwoningen in Knokke. “Knokke Le Zoute resoneert ook in Noord-Frankrijk”, zegt Lidou. “Eén van onze kijkwoningen daar bespeelt het hogere segment en toont de eindeloze mogelijkheden van bouwen in houtmassiefbouw.”