3w

Waarom goede afspraken belangrijk zijn bij communicatiemanagement

 

“Bedrijven die een communicatiemanager inhuren zijn niet altijd duidelijk over doelen en verwachtingen”, zegt Vera Janssens.

Vera Janssens is een strategische en operationele communicatiemanager met ervaring in grote en kleine bedrijven. Ze studeerde psychologie en was eerst actief als hr-manager. Daarna werd ze communicatie- en marketingmanager; eerst voor België, dan voor heel Zuidwest-Europa waar ze 200 mensen aanstuurde. Daarna begon ze met haar eigen bedrijf gespecialiseerd in communicatie; via 3W doet ze regelmatig interim-management opdrachten.

Crisissen zijn uitdagingen

Communicatie is een heel breed terrein. De specialiteit van Vera Janssens is crisiscommunicatie, vertelt ze in een gesprek met Boudewijn Dupont van 3W. “Wanneer bedrijven vandaag een beroep op mij doen, is dat vooral wanneer zij met een crisis te maken hebben. Een crisis kan van verschillende aard zijn, zoals bedrijven die verkocht zullen worden of een onderdeel gaan verkopen, of wanneer er een technisch probleem is. Dat vraagt om een echt crisisplan, dat ik dan moet voorbereiden voor de raad van bestuur, sociale partners, werknemers, pers en klanten.”

Goede afspraken

Door ervaring heeft Vera geleerd dat je het best van bij het begin duidelijke afspraken maakt over de verwachtingen. “De grootste valkuil is dat je niet precies weet wat van je wordt verwacht. Je hebt soms een kort gesprek als je begint en daarin vermeldt de opdrachtgever een paar punten die hij gerealiseerd wil zien. Maar een maand verder blijkt dat ze eigenlijk iets anders verwachten dan waar jij mee bezig bent. Zorg er dus voor dat je doelen heel goed gedefinieerd zijn. En ten tweede, zorg ervoor dat je het vertrouwen van het bestaande team krijgt en maak duidelijk wat je gaat doen, om te voorkomen dat ze je blokkeren. Dat is in het algemeen het belangrijkste voor interim-managers. En ten derde, zorg ervoor dat je heel duidelijk bent over je salaris zodat je niet voor niets werkt.”

Gebruik alle kanalen

De tijd dat een communicatiemanager genoeg had aan een persbericht is al lang voorbij, weet Vera. “Je moet alle mogelijke kanalen gebruiken: communicatie via de pers, interne communicatie, websites, sociale media. Het is niet genoeg om één statement op te stellen. Je hebt een korte versie nodig, of een lang versie, allemaal afhankelijk van wat er gebeurt.

Bekijk hier het hele gesprek met Vera, of luister naar de podcast.