KORTRIJK, HASSELT – Dinsdag is het exact 10 jaar geleden dat Made In uit de startblokken schoot, een initiatief van mediagroep Mediahuis. Dat gebeurde toen in Limburg en onder leiding van Kurt Meers, nu nog altijd elke dag voorman van dienst. Inmiddels is de succesformule over het hele Vlaamse land uitgerold. Made in West-Vlaanderen staat op de rader sinds vijf jaar. Maar Made in Limburg was dus de koploper. En dat is, tien jaar later, goed voor een digitaal feestje.
Het was op 22 september 2010 dat de allereerste nieuwsbrief van Made In de deur uitging. Intussen zijn we in heel Vlaanderen een alom gewaardeerd nieuwsmerk dat elke dag inspeelt op de regionale economische actualiteit. Onze tiende verjaardag kunnen we helaas niet vieren met een groot feest. Maar niet getreurd: met een korte terugblik brengen we alvast enkele hoogtepunten van het afgelopen decennium naar boven.
Het idee om de dagelijkse nieuwsberichten te bundelen op een website en via een nieuwsbrief te versturen, werd opgedaan in Nederlands Limburg. Dat concept werd vertaald naar een nieuw platform: Made in Limburg. Vervolgens werd de formule uitgebreid naar de Kempen (2012) en Antwerpen, gevolgd door Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Mechelen. Met de opstart van Made in West-Vlaanderen was de verspreiding compleet.
Naast de dagelijkse portie ondernemersnieuws, heeft Made In zich ontpopt tot een brede community. Die is gegroeid dankzij de organisatie van activiteiten, zoals de Made In Live-events, partnerships met werkgeversorganisaties, aanwezigheid op netwerkevenementen, enzovoort.
Aanvullende concepten
Het concept werd in de loop der jaren verder uitgebreid, onder meer met de koppeling aan de sociale media. Dit zorgde voor een extra boost in de belangstelling. Inhoudelijk werd een sectoriële doorsnede van het nieuws gemaakt via onze Made In Topics. En ook op technisch en grafisch vlak werd er voortdurend aan het platform gesleuteld, zodat de gebruikerservaring sterk geoptimaliseerd werd. Binnen enkele weken schakelen we trouwens over naar een gloednieuwe website, die toelaat om het nieuws en de relevante informatie nog beter te presenteren.
10 jaar en meer dan 55.000 nieuwsberichten en bijna 10.000 nieuwsbrieven later, is Made In vandaag het sterkste regionaal economisch nieuwsmedium in Vlaanderen. Maandelijks worden er meer dan 2,4 miljoen artikels gelezen over de regio’s heen. Een bereik dat maand na maand in sneltempo stijgt. Een woord van dank aan onze trouwe lezers is hier op zijn plaats. We hopen nog vele jaren uw nieuwsgierigheid naar nieuwtjes over het lokale bedrijfsleven te mogen prikkelen en invulling geven. Op naar de volgende 10 jaar.