Voka O Forty Open Bedrijvendag

Voka West-Vlaanderen richt meldpunt op voor klachten tegen dubieuze rekruterings- en selectiepraktijken

KORTRIJK - Door de aanhoudende arbeidsmarktkrapte schakelen bedrijven voor hun vaste aanwervingen frequent rekruterings- en selectiebureaus in. Sommige van die bureaus lijken het niet zo nauw te nemen met enkele deontologische basisprincipes, met alle gevolgen van dien. Om een correcte en professionele samenwerking te garanderen, slaan Voka West-Vlaanderen en Federgon, netwerk voor werk, de handen in elkaar: beide organisaties hebben een meldpunt opgericht waar ondernemingen én medewerkers terechtkunnen bij inbreuken.

“De arbeidsmarktkrapte mag geen vrijgeleide zijn voor enkele cowboys om onze ondernemingen tegen de muur te zetten met agressieve, soms zelfs illegale, praktijken”, zegt Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka West-Vlaanderen.

De arbeidsmarkt is krap – en zal krap blijven op lange termijn. Een crisis zal daar structureel niets aan veranderen. Om het broodnodige talent te zoeken, boren ondernemingen alle mogelijke kanalen aan. In die zoektocht zijn rekruterings- en selectiekantoren – de sector Recruitment, Search & Selectie (RSS) – een belangrijke bondgenoot voor bedrijven om de geschikte kandidaten te vinden en aan te werven. Maar niet iedereen lijkt het even nauw te nemen met de deontologische basisregels, met heel wat problemen tot gevolg. “Het overgrote deel van de RSS-bedrijven levert een kwalitatieve dienstverlening”, zegt Ann Cattelain, CEO van Federgon, netwerk voor werk. “Ik zou dan ook alle bedrijven willen aanraden om te werken met leden die het kwaliteitslabel RSS bij Federgon behaalden. Dat kwaliteitslabel geeft garanties aan zowel de kandidaat als aan de bedrijven.”

Deontologische code

Rekruterings- en selectiekantoren zijn niet zo sterk juridisch gereglementeerd, waardoor de contractuele relatie tussen private onderneming en selectiebureau cruciaal is om de wederzijdse verbintenissen te formaliseren. Federgon, netwerk voor werk, benadrukt dat zij een deontologische code voorstaan met een aantal basisprincipes, zowel richting kandidaat als richting klant-bedrijf, waar niet van af te wijken valt.