Dertig ondernemers en twintig studenten kwamen bij Voka -Kamer van Koophandel West-Vlaanderen om te debatteren over de braindrain. Voka stelt vast dat veel jongeren na hun studies niet meer terugkeren naar West-Vlaanderen, terwijl heel wat West-Vlaamse bedrijven op zoek zijn naar medewerkers. De brainstorm kaderde in de actie “Kere ekje were” van Voka West-Vlaanderen. De bedoeling is duidelijk een versnelling hoger te schakelen.
“Heel wat jongeren trekken weg uit onze provincie,” zegt Veerle De Mey namens Voka West-Vlaanderen. “Ze studeren verder in Gent, Leuven, Antwerpen, en keren daarna niet meer terug. Net terwijl de werkloosheidsgraad in West-Vlaanderen zo laag ligt en steeds meer bedrijven moeite hebben om gekwalificeerde krachten te vinden. Dat is belangrijk, want het zijn onze ondernemingen die de welvaart en het welzijn in de regio verzekeren.”
Daarom wil Voka West-Vlaanderen de West-Vlaamse jongeren stimuleren om in de provincie te blijven of om terug te keren naar hun roots. “En dat kan alleen door hen te tonen welke kansen hier voor het rapen liggen,” aldus Voka. “West-Vlaanderen is en blijft een aantrekkelijke regio om te wonen en te werken, maar we moeten het meer vertellen.” Voka gaf onlangs het magazine ‘Kere ekje were’ uit, met onder meer een overzicht van de troeven van de provincie en portretten van jongeren die voor West-Vlaamse bedrijven werken. Er staan ook heel wat vacatures in bij West-Vlaamse topbedrijven.
De brainstorm met een mix van ondernemers en studenten was de volgende stap in de campagne. “Zet de troeven van de West-Vlaamse ondernemingen – kmo’s én grote bedrijven – meer in de verf door jongeren in contact te brengen met het bedrijfsleven en met ondernemers”, was een idee dat vaak terugkwam. Jongeren zijn duidelijk vragende partij om al in het secundair bedrijfsbezoeken af te leggen en ondernemers te ontmoeten, het liefst in de ondernemingen zelf. Andere ideeën waren: geef elke student een ondernemer als peter of meter, organiseer events op hippe locaties om studenten en ondernemers samen te brengen, zet ondernemers voor de klas en maak West-Vlaanderen sexyer via citymarketing. Er werd ook gedroomd over overnachtingsmogelijkheden voor studenten in bedrijven, een game en podcast rond het West-Vlaamse bedrijfsleven, een app genre Tinder en over een heus festival. “Op basis van de resultaten gaan we met Voka een actieplan opstellen om jongeren te laten terugkeren of hen hier te laten blijven. Daar gaan we de komende weken en maanden mee verder, samen met verschillende partners”, besluit Veerle De Mey. (KC)