Dover

Voka smeekt Europa om oplossing voor vrachtverkeer van en naar het Verenigd Koninkrijk

KORTRIJK - Voka West-Vlaanderen vraagt dringend een oplossing voor het vrachtverkeer van en naar het VK naar aanleiding van de gesloten grenzen door de nieuwste viruscrisis. Resultaat: niet alleen het personenvervoer ligt nu stil, ook vele trucks, goederen en chauffeurs zitten vast op weg naar het vasteland. "Omdat er zonder oplossing ook niemand nog goederen naar het VK durft te sturen, ligt de handel quasi volledig plat, daarom moet de Europese Unie dringend een aantal maatregelen nemen”, aldus Bert Mons, gedelegeerd bestuurder Voka West-Vlaanderen.

In België is vrachtverkeer vanuit het VK nog wel toegelaten, maar niet in de Franse toegangspoorten, waar het merendeel van de vrachtwagens aan land komt. Het vrachtvervoer tussen de EU en het VK ligt dus quasi stil. “Want uitvoeren naar het VK is nog toegelaten, maar dat durft niemand nog, nu het onzeker is of en wanneer men kan terugkeren”, zegt Mons.

De nieuwe situatie in combinatie met de aanslepende Brexit-gesprekken, zorgt volgens Voka West-Vlaanderen voor een enorm complexe situatie voor ondernemers. “Er moet nu een doorbraak komen in de Brexit-onderhandelingen en, indien nodig, moet er gezocht worden naar een overgangsregeling na 1 januari”, aldus Bert Mons.

Oplossing of uitstel nodig

“De acute en grote problemen met de sluiting van de grenzen tussen het VK en de omringende landen door de coronacrisis, duwen ons nogmaals met de neus op de harde feiten”, steeds volgens Voka West-Vlaanderen. “Na jaren onderhandelen en meermaals uitgestelde deadlines, is er nog steeds maar beperkt zicht op een handelsakkoord met het Verenigd Koninkrijk na 1 januari. Er wordt vooruitgang geboekt maar onder meer de visserijquota blijven voor fundamentele meningsverschillen zorgen. Een Brexit zonder handelsakkoord zal de Vlaamse en a fortiori de West-Vlaamse  economie stevige klappen toedienen. Zelfs met een akkoord zullen er aan de grenzen nog heel wat problemen zijn met betrekking tot  douane en controle. De onderhandelaars moeten een no-deal Brexit dus absoluut vermijden.”

Zoals het er nu naar uitziet, is het quasi onmogelijk om een akkoord nog te laten ratificeren voor nieuwjaar. Daarom pleit Voka West-Vlaanderen voor een overgangsperiode vanaf 1 januari, die uiteraard zeer beperkt is in de tijd om een tijdelijke no-deal Brexit te vermijden. Bovendien zal zo’n overgangsperiode wellicht ook nodig zijn om heel het ratificatieproces te doorlopen in geval van een akkoord. “Het duurt allemaal veel te lang”, vindt Bert Mons nog. “De kerstvakantie is begonnen maar nog steeds weet men niet in welke omstandigheden men na de vakantie verder zal moeten werken. Daarom moet men nu al duidelijkheid verschaffen over een overgangsperiode na nieuwjaar, met of zonder akkoord, al blijven wij hopen op het laatste.”

Sowieso onderhandelen

Voka West-Vlaanderen merkt ook op dat zelfs in geval van een harde Brexit er toch onderhandelingen nodig zullen zijn met het Verenigd Koninkrijk. “Het zal zowel voor het VK als de EU zeer nadelig zijn als men volgens de standaard WHO-tarieven handel voert. Een handelsakkoord moet dus sowieso gesloten worden en dit binnen de kortst mogelijke tijdspanne”, aldus Bert Mons.