Kortrijk, Wielsbeke
Bedrijven die op zoek zijn naar extra medewerkers, moeten nog meer en gerichter inzetten op de factoren die technische profielen belangrijk vinden. Dat zegt Voka – Kamer van Koophandel West-Vlaanderen na een grootschalig onderzoek rond de aantrekkelijkheid van de Vlaamse industrie bij technische profielen.
Meer dan ooit zijn ondernemingen op zoek naar geschikt talent. 43 procent van de bedrijven wil in de komende maanden nieuwe medewerkers aanwerven, blijkt uit een bevraging van Voka bij meer dan zevenhonderd bedrijfsleiders. Ondernemingen zoeken vooral hoogopgeleide medewerkers en technische profielen. “Maar dat wordt steeds moeilijker en daardoor dreigen we belangrijke investeringen te missen”, zegt Bert Mons, algemeen directeur van Voka West-Vlaanderen.
Om te ontdekken waar het schoentje wringt, deed Voka met ICMA Group een onderzoek bij die specifieke profielen. Ze peilden naar de perceptie van 9 industriële sectoren: voeding, metaal, chemie, textiel, machinebouw, houtindustrie, papier en papierwaren, elektrische apparatuur, IT- en elektronische-optische producten. Bert Mons onthoudt bij de conclusies vooral dit: “Onze bevraging toont aan dat niet langer enkel loon een belangrijke factor is. Ook flexibiliteit, jobinhoud en mensgerichtheid bepalen de aantrekkelijkheid van een bedrijf of sector. Ondernemingen zullen hun employer branding-strategie dus nog gerichter moeten afstemmen op de wensen van die technische profielen, willen ze in de toekomst nog het juiste talent aantrekken. We merkten bijvoorbeeld dat vacatures vaak niet, onvolledig of onaantrekkelijk op hun websites aan bod komen, terwijl de helft van de technische medewerkers via dat kanaal naar een (nieuwe) job zoekt. Dat is dus één van de werkpunten.”
Unilin als virtuele trendsetter
Eén van de West-Vlaamse bedrijven die hun zoektocht naar medewerkers goed aanpakken, is Unilin uit Wielsbeke. De onderneming is op dit moment op zoek naar tientallen nieuwe medewerkers met technisch talent of interesse in techniek of productie. Om sollicitanten te laten ontdekken wat machinebedieners en techniekers precies doen bij Unilin, lanceerde het bedrijf een unieke HR-actie die aansluit bij de leefwereld van potentiële medewerkers. Virtual reality en gamification vullen elkaar daarbij op een innovatieve manier aan. Met een heuse virtual reality-film (waarin ook Tom Boonen figureert) geeft het bedrijf de sollicitanten een zo realistisch mogelijk beeld van de productieomgeving en -proces. Bovendien kunnen ze de omgeving en de rol van machinebediener en technieker zelf ervaren aan de hand van een 3D-game. “Op die manier willen we jongeren net dat extra duwtje in de rug geven om te gaan voor techniek”, zegt Nick Leenaert, talent director bij Unilin. “Bovendien reflecteert de VR-film het innovatieve karakter van Unilin en bij uitbreiding van de maakindustrie.”