Voka West-Vlaanderen roept de bedrijven, organisaties en onderwijsinstellingen op Hoog Kortrijk op om de trambus te gebruiken. Nog tot 23 oktober doet de trambus proefritten tussen het station en Hoog Kortrijk. Het voertuig is ontworpen bij Van Hool maar wordt volgende week getransfereerd naar Martinique, waar een koper werd gevonden.
Voka West-Vlaanderen ijvert al jaren voor een snelle, efficiënte verbinding tussen het station en Hoog Kortrijk. “Het verkeer naar, van en op Hoog Kortrijk zal de komende jaren alleen maar toenemen, onder meer door de uitbreiding van Barco en AZ Groeninge,” zegt Veerle De Mey, directeur belangenbehartiging bij Voka West-Vlaanderen. “Dit is een uitgelezen kans voor Kortrijk om zich ook op het vlak van mobiliteit als innovatieve stad te profileren.” De stad zegt interesse te hebben maar of dit verhaal ook financieel haalbaar is, blijft een open vraag.
Het proefproject is een initiatief van De Lijn en de Vlaamse overheid, gesteund door de stad Kortrijk, de intercommunale Leiedal, AZ Groeninge, KU Leuven Campus Kulak Kortrijk en Vives. “Hoog Kortrijk is een belangrijke regionale aantrekkingspool die vlot bereikbaar moet zijn via het openbaar vervoer,” zegt Steven Hoornaert namens Leiedal. “Een goede verbinding tussen het station van Kortrijk en Hoog Kortrijk is dan ook in het belang van de hele regio. Een vorm van hoogwaardig openbaar vervoer zou kunnen zorgen voor een voldoende snelle openbaar vervoersverbinding met meer comfort en ook een hogere capaciteit en frequentie. Dat is niet alleen positief voor de ondernemingen op het Kennedypark en Beneluxpark, maar ook voor regionale voorzieningen zoals AZ Groeninge, Kortrijk Xpo, Vives en Kulak.”
Medewerkers van Voka en Leiedal hebben de trambus de voorbije dagen (gratis) uitgetest. Ze roepen de omliggende bedrijven en organisaties op om dat de komende week ook te doen. Zo kan het proefproject optimaal geëvalueerd worden. De trambus rijdt nog tot 23 oktober, in de daluren elk half uur en in de piekuren om de 20 minuten. (KC)