Vandaag loopt de keuze van veel jongeren nog te vaak verkeerd. Elk jaar veranderen 18.000 leerlingen in Vlaanderen van studierichting. Met het Talentcenter wil Voka West-Vlaanderen er mee voor zorgen dat ouders en leerlingen een persoonlijke en wetenschappelijk onderbouwde studiekeuze maken. Het Talentcenter wordt ingericht bij Flanders Make in Kortrijk, een hoogtechnologische, inspirerende omgeving waar de kinderen ook al eens kunnen proeven van wetenschap en technologie om zo hun horizon te verbreden.
Menselijk kapitaal
“Dé belangrijkste grondstof in onze kenniseconomie is menselijk kapitaal”, zegt Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka West-Vlaanderen. “We willen elk talent in Vlaanderen benutten en dat start bij het maken van de passende studiekeuze. Wie als kind goed kiest, legt de basis voor boeiende en succesvolle studies en een verdere professionele loopbaan. Want elk talent telt.”
Flanders Make ondersteunt bedrijven om succesvol te zijn door voluit in te zetten op innovatie van hun producten en productieomgevingen. “We merken dat jongeren nieuwsgierig zijn naar innovatie en ondernemerschap en we zijn er dan ook van overtuigd dat Flanders Make de ideale omgeving is om de jongeren te inspireren”, vult Grisja Lobbestael, CEO van Flanders Make, aan.
Testbatterij
Leerlingen komen met de klas naar het Talentcenter en voeren er testen en proefjes uit, zoals een VR-spel dat technisch inzicht test. Er zijn ook motorische testen en cognitieve taal- en rekentesten. De leerlingen krijgen na afloop een gepersonaliseerd talentenrapport met daarin vrijblijvend de mogelijke studierichtingen in de regio die aansluiten bij hun interesses en talenten. Ook voor ouders is het gepersonaliseerde advies nuttig, aangezien ze vaak niet voldoende op de hoogte zijn van het scala aan studiemogelijkheden in hun regio.
Het Talentcenter en het talentenrapport zijn wetenschappelijk onderbouwd. Een team van psychologen van de UGent legt zich toe op het onderwerp in het kader van een door Voka gefinancierde leerstoel. De onderzoekers verzamelden data van 1.000 leerlingen wiens talenten en vaardigheden in kaart werden gebracht. Deze leerlingen worden verder opgevolgd waardoor het mogelijk wordt om het verband te onderzoeken tussen de testresultaten, studiekeuze, studiesucces en studietevredenheid. Op die manier kan de wetenschappelijke basis voor het Talentcenter verder verfijnd worden.
STEM af op de arbeidsmarkt
Naast het feit dat veel kinderen van studierichting veranderen, wordt ook vastgesteld dat onze provincie een pak slechter scoort op het vlak van STEM dan de meeste andere landen en regio’s. “Slechts 20% van de uitgereikte diploma’s waren STEM-profielen, terwijl net deze wetenschappelijke en technische richtingen belangrijk zijn voor de toekomst van onze ondernemingen”, stelt Bert Mons. “We willen jongeren inzichten geven in de vele keuzemogelijkheden die ze hebben volgens hun interesses en talenten. Zo’n objectieve test sterkt het geloof van leerlingen in hun eigen talenten, en dat zorgt dan weer voor een positieve invloed op hun prestatiemotivatie, ambitie en geluksgevoel.”
info: Vragen kunnen gericht worden aan west-vlaanderen@talentcenter.vlaanderen
foto: Voka West-Vlaanderen