“Uit onderzoek blijkt keer op keer dat STEM-profielen steeds belangrijker worden voor het realiseren van onze productiviteitsgroei en voor het maken van de digitale en groene transitie”, zegt Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka West-Vlaanderen. ”Het is dan ook belangrijk dat we jongeren kunnen inspireren om al op jonge leeftijd te kiezen voor een STEM-opleiding (en later STEM-beroep). Ondernemingen zijn dringend op zoek naar dergelijke profielen, het is dan ook een evidentie dat we hier willen aan meebouwen. De bedrijven die het project mee ondersteunen, werken zo bovendien ook aan hun eigen employer brand. Het is een mooie kans om zich te tonen als rolmodel voor techniek aan zowel ouders, leerlingen als leerkrachten.”
Tijdens de Lego League Challenge bouwt elk team een LEGO-robot en programmeert deze op een wedstrijdtafel. Daarnaast gaan de deelnemers op zoek naar een technische oplossing voor een probleem waar we dagdagelijks tegenaan lopen. Het hele project wordt ook telkens opgehangen aan een jaarthema. Dit jaar is dat ‘Masterpiece‘.
Gratis aanbod
“Door partnerschappen af te sluiten met bedrijven, hopen we dit project gratis te kunnen aanbieden aan alle West-Vlaamse secundaire scholen”, aldus Merlijn Morisse, hoofd Wetenschapscommunicatie bij VIVES. “Dit schooljaar gaat de regiofinale door op 2 februari waar 46 teams zullen strijden voor de regioprijs. Ieder team heeft een robot en een LEGO® challenge-set nodig om te kunnen deelnemen. Toch al snel 800 euro per deelnemende klas. Aangezien we sterk geloven in dit verhaal, zeker door het inclusief karakter, zijn we dan ook verheugd dat de bedrijfswereld mee zijn schouders zet onder dit STEM-project. Zo kunnen we de Challenge bij nog meer klassen aanbieden en zo nog meer leerlingen warm maken voor een STEM-opleiding.