KORTRIJK – In de marge van de Annual Creative Summit werd ook het startschot gegeven voor de zevende editie van 5×5®. De 5×5® methodiek werd ontwikkeld door Designregio Kortrijk. Voor de eerste keer zal Voka-Kamer van Koophandel West-Vlaanderen een 5X5®-traject organiseren.
Designregio Kortrijk biedt binnen 5X5® vijf ondernemingen en organisaties uit de regio Zuid-West-Vlaanderen de kans om een duo designers in te schakelen. Samen volgen ze hiervoor de zogenaamde 5X5®-methodiek, waarbij de verschillende aspecten van productontwikkeling uitvoerig aan bod komen.
In december gaan 5 ondernemingen en organisaties van start met een senior designer om de producten en diensten van morgen vorm te geven en dit gedurende 1 jaar lang. De resultaten van hun samenwerking worden gepresenteerd tijdens de Bedrijvencontactdagen in december 2019. “Steeds meer bedrijven geven productontwikkeling, creatie en innovatie een vaste plaats in hun strategie”, stelt Bert Mons algemeen directeur van Voka West-Vlaanderen. “Door producten of diensten te ontwikkelen met een hoge toegevoegde waarde kunnen ze zich onderscheiden en een voorsprong nemen.”
De vijf duo’s voor de editie 2018-2019 zijn:
- Verhoestraete (metaaloplossingen) & Maister
- Fibrocit (producent van vaste bestoelingsprojecten) & pilipili
- Hogeschool VIVES & Studio Dott
- Demuynck (producent van zitmeubelen) & Alain Monnens
- e-BO Enterprises (IT-platformen voor onder meer offshore) & CIDES
De ondernemingen die vandaag deelnemen zijn vast overtuigd van de meerwaarde van dit traject. “In 2020 viert Fibrocit zijn 100ste verjaardag en dan willen we uitpakken met een nieuw product”, zegt Benedict Geers, bedrijfsleider van Fibrocit. “Deelname aan 5×5® zal ons toelaten om nieuwe inzichten en ideeën in onze onderneming te introduceren. Ook e-BO entreprises ziet alleen maar voordelen aan een deelname. “Aan het einde van de rit willen we een nieuw en gebruiksvriendelijk ontwerp overhouden voor onze beveiligde IT-platformen voor de offshore markt”, stelt Stijn Goerlant, ingenieur bij e-BO Enterprises.