grensarbeid

Voka en WES leggen pijnpunten grensoverschrijdende samenwerking bloot

KORTRIJK – In samenwerking met het marktonderzoeksbureau WES voerde Voka West-Vlaanderen een onderzoek uit naar grensarbeid en grensoverschrijdende tewerkstelling binnen de West-Vlaamse bedrijven. De conclusies die uit het onderzoek voortvloeien, kaarten nogmaals de pijnpunten aan waar reeds jaren wordt op gehamerd.

Voka noemt zich een grote voorstander van een aantal concrete maatregelen. Zoals: bevorder het gebruik van IBO-T (Individuele beroepsopleiding met taalcoaching). Taal moet aanzien worden als een competentie, niet als een voorwaarde. Twee: zet in op structurele, ingebedde samenwerkingsverbanden over de grenzen heen, los van subsidieprojecten. Drie: zet in op een centraal aanspreekpunt (een one-sto-shop) voor interregionale mobiliteit. Vier: zoek naar slimme oplossingen om administratieve processen tussen de verschillende publieke instanties te reduceren. Vijf: zoek naar grensoverschrijdende mobiliteitsoplossingen.

Uit de bevraging blijkt dat de bedrijven uit de agro voedingsindustrie, de industrie van textiel/nieuwe materialen en de sector duurzaam bouwen het meest beroep doen op Franstalige werkzoekenden. Maar liefst 40% van de ondervraagde bedrijven geeft aan dat binnen de arbeiderspopulatie meer dan 10% Franstalig is, bij sommige bedrijven (10% van de ondervraagden) loopt dit op tot meer dan 50%.

Afwezige VDAB

3 op de 4 bedrijven geeft aan dat ze Franstalige werkzoekenden werven via een interimkantoor. Ook mond-aan-mondreclame en de diensten van Pôle Emploi (zeg maar de Noord-frans tegenhanger van de VDAB) doen het goed bij het vinden van Franstalige werkzoekenden. Opvallende afwezige is de VDAB in dit verhaal. Zij worden zelden aanzien als aanspreekpunt voor het werven van Franstalige werkzoekenden. Bedrijven zijn zich niet bewust van de toegevoegde waarde die de VDAB op dit vlak kan bieden. Voor de VDAB ligt hier een mooie opportuniteit weggelegd, want bedrijven die voor interregionale mobiliteit met de VDAB samenwerken, geven aan hier zeer tevreden over te zijn.

Veel uitdagingen

“Er liggen nog heel wat uitdagingen op de plank ter bevordering van de interregionale samenwerking”, luidt de conclusie van Bert Mons, algemeen directeur bij Voka. “De kennis van de arbeidsmarkt én de opleidingsmarkt, langs beide zijden van de landsgrens moet omhoog. Het bevorderen van de interregionale mobiliteit wordt reeds jaren gesubsidieerd. Voka West-Vlaanderen roept de verschillende publieke instanties op om werk te maken van een ingebedde samenwerking, los van subsidies.”

“Ook op vlak van mobiliteit zijn er nog steeds uitdagingen: een betere afstemming tussen de vervoersregio’s, maar ook een betere bereikbaarheid van de Vlaamse industrieterreinen op vlak van openbaar vervoer zijn een oud zeer die ook de bevordering van interregionale arbeidsmobiliteit niet in de hand werkt.”, vult Sigrid Defurne, consultant bij WES, nog aan. Wat interregionale mobiliteit bij de Franstalige werkzoekenden betreft, blijft carpoolen met stip op nummer 1 staan.