De Voedselbank West-Vlaanderen zoekt geëngageerde ondernemers. En met reden. De Voedselbanken stellen immers vast dat de rijen van mensen die nood hebben aan voedselhulp alsmaar groter worden. Gelijktijdig vermindert het aanbod aan voedingsproducten via het Europees voedselprogramma ESF+ vanaf 2025 drastisch. Finaal blijft ook het aanbod vanuit de nationale en regionale voedingsindustrie status quo of het daalt zelfs. Reden genoeg dus om even de bel boven te halen.
Naar schatting 20.000 West-Vlamingen kunnen zich bij het einde van de maand geen warme maaltijd meer veroorloven. Het is helaas een trieste realiteit. In haar campagne appelleert de Voedselbank uitdrukkelijk naar de maatschappelijke verantwoordelijkheid van ondernemers. “Door samenwerking met de Voedselbank op te nemen in hun duurzaamheidsstraject, kunnen bedrijven hun CSRD-rapportering waardevol invullen en hun bedrijfsimago versterken, mooi meegenomen in tijden van moeilijk in te vullen vacatures”, zegt Marleen Verfaeillie. “Daarnaast opent samenwerking met de Voedselbank de deur naar nieuwe partnerschappen met andere gelijkgezinde bedrijven en overheden.”
Voorbeelden die strekken
De campagne wordt ondersteund door Voka West-Vlaanderen en het communicatiebureau Focus Advertising uit Heule. Beide organisaties hebben zich geheel belangloos bereid heeft verklaard hun schouders onder de sensibiliseringscampagne te zetten.
Een aantal toonaangevende bedrijven (Ardo, Soubry, Conhexa, Devloo) in de regio getuigen in de campagne hoe zijn hun samenwerking met de Voedselbank concreet vorm hebben gegeven. Het zijn voorbeelden die strekken.
foto: archief