ROESELARE – Ook in deze bijzondere tijden blijft rekruteringspartner vind! groeien. Het bedrijf is momenteel op zoek naar 15 nieuwe medewerkers en opent binnenkort een nieuw kantoor in Brugge. vind! is het levenswerk van Nathalie Christiaens. Het rekruterings- en selectiebureau richt zich op heel specifieke profielen (talent in techniek, ICT & engineering voor bedrijven in West- en Oost-Vlaanderen) in de arbeidsmarkt, en dat via 8 regiokantoren.
vind!, dat binnenkort haar 25-jarig bestaan viert, specialiseert zich in het rekruteren van kandidaten voor technische bedrijven. Zelfsturende teams – elk met een specialisatie in technisch uitvoerend talent, engineering, ICT of Office – werken vanuit 8 kantoren verspreid over West- en Oost-Vlaanderen.
Het bedrijf kent al enkele opeenvolgende jaren een sterke groei. Ook de voorbije woelige maanden stond de interne rekrutering bij vind! niet stil. Momenteel heeft het bedrijf maar liefst 15 openstaande vacatures (www.vindeenjob.be/werken-bij-vind), en dat op een totaal van 50 medewerkers.
Andere aanpak
Rekruteren in bijzondere tijden, vergt een andere aanpak. De coronamaatregelen hebben dit proces bespoedigd. “Zo verloopt het eerste kennismakingsgesprek, dat normaal gezien steeds doorgaat op ons hoofdkantoor in Roeselare, nu steevast via Skype”, aldus HR-manager Joke Delaere. Daarnaast krijgen potentiële kandidaten nu een virtuele rondleiding doorheen het kantoor, zodat ze voeling krijgen met ons DNA. Doorheen het sollicitatietraject krijgen kandidaten de kans om de sfeer en de omgeing te ‘proeven’. Ze werken een volledige dag mee in twee kantoren en leren zo onze manier van werken én de collega’s kennen. Deze kennismaking verloopt nu digitaal en wordt aangevuld met een halve dag ter plaatse, rekening houdend met de geldende afstandsregels en veiligheidsvoorschriften. Het heeft zeker geloond om ons flexibel op te stellen, want deze week verwelkomen we twee nieuwe vind!ers.”
Online verbondenheid
Elke medewerker die bij vind! opstart, doorloopt een intensief opleidingsplan op maat. Ook dat werd aangepast. De opleidingen gaan door in kleinere groepen en digitaal waar mogelijk. Alle medewerkers werken trouwens nog steeds gedeeltelijk van thuis uit. vind! zweerde al altijd bij veel samenhorigheid tussen de medewerkers. “Dat trachten we te bewaren in deze bijzondere tijden, bijvoorbeeld met een dagelijks overleg binnen de teams via Zoom”, aldus nog Joke Delaere. “Daarnaast organiseerden we heel wat activiteiten: een online apero op de Dag van de Medewerker, onze “fitte vind!ers” die gezonde beweegtips delen en ook ons driemaandelijks inspiratiemoment, een comedy avond met Jeron Dewulf, alles verliep uitzonderlijk virtueel. Het blijft absoluut een uitdaging om iedereen verbonden te houden.”
Ook de nauwe band met de bedrijven uit de regio verliest vind! niet uit het oog. Zo werd het inspiratieontbijt, dat jaarlijks zo’n 150 ondernemers en HR-verantwoordelijken samenbrengt, vervangen door een inspiratie webinar, inclusief een aan huis geleverd ontbijt.
Positieve impact bij klanten
Volgens zaakvoerster Nathalie Christiaens leeft er toch enige terughoudendheid bij ondernemers als het gaat om het aanwerven van nieuwe medewerkers.” In het B-to-C segment bijvoorbeeld, voelen we dat sterk”, aldus de CEO. “Ondernemers stellen aanwervingen uit. Anderzijds zijn er sectoren waar de vraag blijft en soms zelfs stijgt: zo is er bijvoorbeeld de stijgende vraag naar ICT-ers, zijn er productiebedrijven die hun focus verleggen naar veiligheidsmateriaal en kunnen verschillende bouwbedrijven momenteel geen buitenlandse werkkrachten tewerkstellen.”