ROESELARE – vind! maakt zich klaar voor de toekomst. Dat is de visie van CEO Nathalie Christiaens. En wie zich voorbereidt op de toekomst, moet zijn eigen verleden durven evalueren. Dat is exact wat bij vind! gebeurde. Onder de noemer ‘Anders Organiseren’ nam de rekruteringspartner vind! het voorbije jaar haar interne organisatie kritisch onder de loep, met de steun van het Europees Sociaal Fonds (ESF). “De eigen vind!ers werden actief bij het project betrokken, een noodzaak om tot een open bedrijfscultuur te komen”, aldus CEO Nathalie Christiaens. Het resultaat: drie pilootprojecten die in september van start gaan.
“We leven in een snel veranderende wereld en als bedrijf is het noodzakelijk om hierbij stil te staan en je blik op de toekomst te richten”, begint Nathalie Christiaens, zaakvoerster en stichtster van vind!. “Net zoals we telkens opnieuw gaan voor een duurzame match tussen bedrijf en kandidaat, streven we ook intern naar een stabiel en tevreden team van competente medewerkers. We betrekken onze medewerkers, de vind!ers, actief in ons verhaal en staan samen stil bij de toekomst van ons bedrijf. Hoe maken we vind! sterker door in te spelen op de uitdagingen die op ons af komen? Hoe zorgen we ervoor dat de vind!ers blijvend uitgedaagd worden en zich goed voelen in hun job? Op die manier creëren we meer betrokkenheid en een draagvlak voor de beslissingen die genomen worden. Als groeiende KMO stellen we onszelf voortdurend in vraag en kijken we hoe het anders en beter kan. De oproep van het ESF begin 2018 was dan ook de perfecte aanleiding om onze interne organisatie kritisch te bekijken.”
Na de goedkeuring van de ESF-aanvraag in juni 2018 ging een werkgroep vind!ers meteen aan de slag. In samenwerking met Public Minds, die adviseerde bij de vraagstelling en instond voor de verwerking van de resultaten, werd een enquête opgesteld waarin alle vind!ers konden aangeven waaraan ze het komende jaar wilden werken. Uit die enquête kwamen enkele zeer concrete thema’s, die tijdens verschillende workshops, gefaciliteerd door Els Maes van Alnus, verder werden uitgewerkt.
Drie pilootprojecten
In juni 2019 presenteerden de vind!ers de resultaten aan hun collega’s, in de vorm van 3 pilootprojecten die in september van start gaan.
In het eerste pilootproject werken twee kantoren rond de taken en rollen binnen hun team, met als doel meer inzicht te krijgen in de interne werking, vind!ers de kans te geven om naast hun bestaande functie andere rollen op te nemen en zo ieders talenten optimaal te benutten. Voor het tweede pilootproject voeren drie kantoren tijdelijk flexibele uren en mogelijkheid tot thuiswerk in. Als derde pilootproject wordt de interne communicatie en het delen van kennis binnen de organisatie verder geoptimaliseerd. Zo wordt een centraal datasysteem gelanceerd waarin de kennis en inzichten van alle vind!ers verzameld worden. Ook de interne doorstroming van nieuwe informatie wordt bekeken. Eind dit jaar volgt een evaluatie van elk pilootproject, met een eventuele implementatie vanaf januari 2020.