De 5 deelnemende brouwerijen uit West-Vlaanderen zijn Verhaeghe, Sint-Bernardus, Vanhonsebrouck, De Halve Maan en Rodenbach. Het vijftal is al altijd sterk exportgericht geweest.
Er staan verschillende evenementen gepland in Toronto en Montréal om het Belgische bier schouder-aan-schouder te promoten. De week eindigt op ‘Le Mondial de la Bière’ in Montréal, één van de belangrijkste internationale bierfestivals in Noord-Amerika, waar alle deelnemende brouwers een Belgisch bierpaviljoen zullen openen. Een unicum, want dit gebeurde nog nooit eerder. “De collegialiteit onder de Belgische brouwers is groot,” stelt Alain De Laet. “Alle brouwers begrijpen dat we samen het merk ‘Belgisch bier’ veel sterker kunnen neerzetten op het internationale toneel. Daarna is het ieder voor zich om eigen commerciële keuzes te maken in een poging de Canadese consument te bereiken.”
Promotie als strategie
Deze tweede internationale ‘Belgian Beer Week’ is opnieuw een initiatief van de Ridderschap van de Roerstok der Brouwers in samenwerking met de federatie Belgische Brouwers.
“In tijden waar de biervolumes onder druk staan, zijn initiatieven als deze
van groot belang om de enorme diversiteit en creativiteit van onze Belgische bieren nog eens internationaal onder de aandacht te brengen”, vertelt Krishan Maudgal, directeur van de sectorfederatie Belgische Brouwers. “Canada is altijd belangrijk geweest voor verschillende Belgische brouwers, maar er is zeker nog potentieel om te groeien. Hopelijk biedt deze week voor
de deelnemende brouwerijen nieuwe kansen en opportuniteiten.”
Unesco erkend
Vandaag telt België meer dan 400 brouwerijen en meer dan 1.600 verschillende biermerken. Die diversiteit in stijl, smaak, geur en kleur neemt jaar na jaar verder toe en het verbindende karakter van bier is daarin de constante factor.
De Belgische biercultuur is historisch verankerd in onze samenleving en dit werd in 2016 ook officieel bevestigd met de erkenning als immaterieel cultureel erfgoed door Unesco. “Ook dat is een essentieel onderdeel dat we tijdens deze week in Canada onder de aandacht willen brengen”, besluit Alain De Laet.
foto: Le Mondial de la Bière