Eric Mattheeuws leidde samen met zijn vrouw Beatrice Matthys al meer dan dertig jaar het familiebedrijf met hoofdzetel in Veurne. Hij toonde zich een uitermate gedreven ondernemer met veel sociale zin. Ook zijn dochter Celine en schoonzoon Mathieu Vander Paelt namen in de loop der jaren directiefuncties op naast hun vader en schoonvader. Eind de jaren tachtig telde het in 1989 opgerichte familiebedrijf 3 werknemers. Vandaag zijn er dat driehonderd.
Een begrip in de sector
Recent legden we nog de hand op het Waalse transportbedrijf J.M. Dumont (Ath). Daarnaast hebben we onze actieradius uitgebreid richting energie (Romac Fuels, benzine- en dieselbevoorrading) en richting cleaning van vrachtwagens (Mattheeuws Cleaning). Met logistieke centra op cruciale plaatsen (Oostende, Veurne, Calais, Houdaing en Dover) hebben we nog een bijkomend ijzer in het vuur. Finaal is er nog Bulmac dat douane activiteiten voor zijn rekening neemt in Dover en Veurne, en straks ook in het Noord-Franse Loon Plage. Want de Brexit komt er aan, daar willen we op anticiperen.
De transportgroep Mattheeuws is vandaag een begrip in de sector, onder meer omdat het met de firma Bulmac in eigen huis douanekantoren beheerde (Veurne, Loon-Plage en Dover) huisvestte, een niet onbelangrijke bonus met meerwaarde voor klanten zoals naar aanleiding van de Brexit nog eens dubbel en dik werd bewezen. Eric Mattheeuws bleek eens te meer ver vooruit te kijken in de tijd toen hij als een van de eersten ook een soort carwash voor vrachtwagens in het leven riep (Mattheeuws Cleaning).
Ecologie en economie hand in hand
Transport Mattheeuws uit Veurne en het zusterbedrijf Transport Denecker staan bekend als vooruitstrevend omwille van hun ecologische én economische aanpak, met onder meer met een wagenpark dat op LNG-vrachtwagens rijdt.
Daarom werd acht jaar terug, in samenwerking met Fluxys, ook geïnvesteerd in het eerste ecologische LNG-vulstation van België, onder de noemer van Romac Fuels. Naast Veurne tekende Eric Mattheeuws ook voor een soortgelijk station in het Waalse Houdeng (nabij Bergen). “Als ik wil dan mijn kleinkinderen de boel hier ooit overnemen, dan moet ik wel investeren in de verduurzaming van onze sector”, was één van zijn gevleugelde en diepgaande uitspraken.
Inmiddels heeft de groep Mattheeuws, steeds onder impuls van zijn CEO, ook vestigingen in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en in Polen.
Een ziener en avant-gardist
In de transportsector wordt aangeslagen gereageerd op het nieuws. “Eric was al jarenlang een actief lid van ons federatie”, zegt Philippe Degraef, directeur van beroepsfederatie Febetra aan de nieuwsbrief Flows. “Hij was een wegvervoerder in hart en ziel en net zoals velen van zijn collega’s een harde werker. Ik zal me hem ook herinneren als een avant-gardist in de transportsector. Hij was niet iemand die de traditionele weg bewandelde, maar durfde te experimenteren. Zo was hij een pionier om LNG te introduceren in zijn vrachtwagenvloot.”
In een gesprek met het blad Ondernemers (Voka West-Vlaanderen) zei Eric Mattheeuws enkele jaren terug nog dat ondernemen meer is dan geld verdienen. “Geld speelt een rol maar als dat het enige zou zijn, vind ik dat we zeer arm zouden zijn”, orakelde hij daar. “Respect en appreciatie tegenover alle stakeholders, inclusief werknemers, zijn in mijn visie ook uitermate belangrijk.”
De redactie van Made in West-Vlaanderen wenst via deze weg zijn medeleven te betuigen bij dit onmetelijk groot verlies van een man die een fameuze stempel heeft gezet in zijn leven. (KC)