SPIERE – Veiligheid en duurzaamheid zijn voor Vervaeke belangrijke drijfveren. De nieuwe bestelling van liefst 92 milieuvriendelijke Volvo trekkers bewijst dat nog eens. Met 720 trekkers en 1000 tankopleggers is Vervaeke één van de vijf grootste Europese transportbedrijven met ADR-specialisatie. Maar het West-Vlaamse familiebedrijf is vooral trots op zijn streven om operationeel uit te blinken.
De nieuwe trekkers zijn uitgerust met de voorspellende I-See cruise-control dat aankomende hellingen analyseert en zich eraan aanpast, wat het brandstofverbruik en dus de CO2 uitstoot verlaagt. Met I-Parc Cool, het geheel geïntegreerde klimaatsysteem, wordt ook nog eens het comfort van de chauffeur en hiermee dus ook de veiligheid verhoogd. “Op het vlak van CO2 hebben we de ambitie om onze totale uitstoot over drie jaar met 20 procent te verminderen” zegt CEO Frédéric Derumeaux namens Vervaeke. “En dat komt bovenop de forse inkrimping die we al hebben gerealiseerd op het verbruik in het verleden. In dit kader hebben we dan ook gekozen om onze nieuwe Volvo trekkers uit te rusten met het I-See systeem.”
De geüpdate I-See analyseert de topografie en kiest de optimale versnelling en snelheid. De kaartgegevens zijn beschikbaar in de Cloud en I-See biedt zo extra dekking en nauwkeurigheid. Het schakelen voelt stabieler en meer voorspelbaar aan en de truck kan langer uitrollen. Hiermee kan het brandstofverbruik verder worden verlaagd.
Ook komt er een nog minutieuzer analyse van het rijgedrag van de chauffeurs en van het eigen verbruik van de voertuigen zelf, gekoppeld aan trajectoptimalisering.
Comfort boven
De Volvo trekkers hebben ook allemaal een super comfortabele stuurcabine en zo veel mogelijk bergruimte om de chauffeur in optimale omstandigheden te laten rijden. “We hebben nu ook gekozen om de Volvo trekkers uit te rusten met I-Parc Cool”, aldus nog de CEO. “Dit is een optie die wij nooit eerder hebben besteld, hoewel deze al een tijdje op onze verlanglijst stond. De laatste versie heeft een doorgedreven ontwikkeling gemaakt die hem nu nog stiller en performanter maakt. Daarom komt deze optie in de gratie en staat voortaan standaard op de bestelbon.”
I-Parc Cool is een speciaal ontworpen, in de fabriek geïnstalleerd en geheel geïntegreerd klimaatsysteem. Het schakelt naadloos tussen het aircosysteem en de standkachel, waardoor de cabine altijd de gewenste temperatuur heeft. Zo is een comfortabele rusttijd gegarandeerd waardoor de chauffeur minder vermoeid zal zijn en zich beter zal kunnen concentreren. Een bijkomend voordeel is dat er dankzij de geïntegreerde inbouw geen ruimte in de cabine wordt ingenomen evenals een verhoogde chauffeurstevredenheid. Ook staat er geen airco op het dak want zulke installatie is slecht voor de aerodynamica en beïnvloedt in negatieve zin het brandstofverbruik.
Innovatie sinds 1952
Bij Vervaeke is innovatiedrang geen nieuw gegeven. CEO Frédéric Derumeaux: “In 1952 vervoerde mijn grootvader als eerste gevaarlijke producten over de weg. Tot dan gebeurde dat uitsluitend per trein. Maar er ontstond een capaciteitsprobleem voor het vervoer van een lading zwavelzuur tussen Gent en Oostende. Er was geen speciaal materiaal, er lagen geen regels vast en de term ADR (de term voor gevaarlijk transport) moesten ze nog uitvinden.”
Sinds die datum nestelde Vervaeke zich aan de kop van het peloton. De onderneming schreef in 1992 mee aan het systeem voor prestatie-evaluatie van de European Chemical Industry Council (Cefic). “Tot vandaag behoren we tot de top 5 van Europese transportbedrijven die de beste SQASscore halen (Safety & Quality Assessment for Sustainability)”, aldus nog de CEO. “Die principes maken integraal deel uit van onze organisatie.”