Robert Half 22 equipe

Veronique Elskens (Robert Half) analyseert vijftien jaar rekrutering in West-Vlaanderen

ROESELARE - Rekruteringsspecialist Robert Half viert dit jaar 15 jaar aanwezigheid in West-Vlaanderen en meer bepaald vanuit de uitvalsbasis in Roeselare. Tijd voor een diepgaande analyse. CEO Veronique Elskens zet de trends en de evoluties die ze mocht ervaren op een rijtje.  

In 2007 opende Robert Half haar kantoor in West-Vlaanderen. Anno 2022 telt de marktleider in gespecialiseerde rekrutering zes divisies in Roeselare. Niet alleen het kantoor is sterk gegroeid, ook de West-Vlaamse arbeidsmarkt is geëvolueerd op vijftien jaar tijd. “Het HR-beleid van de bedrijven is enorm geprofessionaliseerd en ze zijn bewuster bezig met zaken als employer branding en talent management”, vindt Elskens. “Naast het uitbouwen van een gespecialiseerd HR-beleid hebben ze zich ook meer en meer ingezet op het ontwikkelen van strategieën binnen rekrutering en retentie.”

Naar een professioneel aanwervingsbeleid

Het klantenbestand van Robert Half in West-Vlaanderen is gegroeid naar een mooie mix van KMO’s en internationale bedrijven met een Belgisch hoofdkantoor. “In deze vaak familiaal gerunde bedrijven groeiden vroeger doorgaans de familieleden of ‘vertrouwelingen’ die al lang in dienst waren door naar een hogere managementpositie”, aldus Elskens. “Door de jaren heen begonnen veel bedrijven een externe en professionelere aanpak te hanteren voor hun aanwervingen. Ze zoeken hun executives alsmaar vaker buiten het bedrijf en komen aankloppen bij ons voor advies en begeleiding, tijdens en na de aanwerving.”
Ook op vlak van loonpakket hebben West-Vlaamse bedrijven grote stappen gezet. “Naast extralegale voordelen zoals een bedrijfswagen of hospitalisatieverzekering zijn niet-financiële voordelen zoals flexibele werkuren en opleidingen intussen ingeburgerd”, meent Elskens. “Hierdoor kan onze regio de concurrentie aangaan met Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Brussel. Zo behouden we het talent in de provincie.”

Andere verwachtingen

Ook de kandidaten zelf hebben andere verwachtingen dan vijftien jaar geleden, weet Elskens. “Vroeger voelden kandidaten zich als het ware vereerd als ze door ons werden benaderd”, zegt ze. “Vandaag krijgen ze zoveel jobs aangeboden via verschillende kanalen en we merken al een tijdje dat ze wat ‘impuls-moe’ aan het worden zijn. Kandidaten komen terug bij ons terecht om op een professionele manier geholpen te worden. Ze beschouwen ons als ‘career coach’ en hebben vertrouwen in ons sterk netwerk. We hebben de afgelopen vijftien jaar veel inspanningen gedaan om dit op te bouwen en nu kunnen we er de vruchten van plukken.”
Elskens en haar team zien ook dat kandidaten verder kijken dan enkel jobinhoud en loon. “Steeds meer kiezen ze voor een bedrijf op basis van het grotere plaatje en de cultuur”, meent de senior director van Robert Half. “In onze vacatures leggen we daarom sterk de nadruk op authentieke storytelling. We laten bijvoorbeeld werknemers aan het woord over waarom zij gekozen hebben voor het bedrijf en waarom ze er zo graag werken. In combinatie met onze diepgaande kennis van de markt en de bedrijven kunnen we er zo voor zorgen dat de juiste persoon op de juiste plaats terechtkomt. We zorgen voor de perfecte match op álle vlakken, zowel qua ervaring en competenties als op vlak van karakter en cultuur.”

Opleiden is het nieuwe rekruteren

Zoals VOKA eerder dit jaar communiceerde, wordt er in West-Vlaanderen gezocht naar 70.0000 nieuwe werknemers om alle vacatures van de bedrijven in te vullen. “De uitdagingen waarmee wij in de provincie vooral te kampen hebben, is dat we beperkter zijn qua kandidaten door de geografische ligging (enerzijds grenst de provincie aan de zee en anderzijds aan Frankrijk, met een andere landstaal”, aldus nog Veronique. “Vandaar dat we dubbel inzetten op twee belangrijke zaken. Ten eerste focussen we op het aantrekken van mensen uit andere provincies. Daarnaast willen we onze klanten leren om zich flexibeler op te stellen op vlak van de profielen die ze zoeken, en om volop te focussen op het behouden van hun eigen, getalenteerde medewerkers. Opleiding is hierbij een belangrijke factor. Medewerkers die zich kunnen ontplooien, voelen zich gewaardeerd. Dit verhoogt hun motivatie en zo zullen ze minder de nood voelen om een andere werkgever te zoeken. Opleiden is in die zin het nieuwe rekruteren.”

De recruiter als trusted advisor

In het traject dat Robert Half sinds 2007 in West-Vlaanderen heeft afgelegd, onderscheidt Elskens drie fases. “De eerste vijf jaar lag onze focus op het uitbouwen van onze dienstverlening en het aanleggen van een grote database van kandidaten”, zegt ze. “Wij hebben onze stempel gedrukt door ons sterk te positioneren als HR-specialist, die een duurzame relatie aangaat met bedrijven en helpt om de juiste keuzes te maken op lange termijn. De vijf volgende jaren werden gekenmerkt door veel exclusieve partnerships met kleine en grote bedrijven in diverse sectoren. Het aantal medewerkers van ons kantoor verdubbelde en we kregen heel wat naamsbekendheid, met als gevolg dat veel goeie kandidaten spontaan bij ons terechtkwamen.”
Na die vijf ‘vette’ jaren kwamen vijf uitdagende jaren, waarin we ons nog steeds bevinden. Elskens ziet hierin toch vooral opportuniteiten. “De krapte op de arbeidsmarkt zet alle bedrijven onder druk, waardoor ze nog meer nood hebben aan een professionele partner die hen helpt om een stevig aantrekkings- en retentiebeleid uit te bouwen. Naast recruiter nemen wij steeds meer de rol aan van marketeer: een betrouwbare externe partner die ook de PR van het bedrijf en de branding van de vacatures verzorgt. Meer dan louter een leverancier, verwachten bedrijven dat wij een ‘trusted advisor’ zijn die hen helpt om top of mind te blijven bij kandidaten en de vele recruiting battles te winnen.”
Elskens blijft rekrutering een ontzettend boeiende sector vinden om in te werken. “Het blijft evolueren en het wordt nooit saai. In deze snel veranderende tijden moet je wel voldoende flexibel zijn, zowel professioneel als mentaal, om je steeds aan te passen. Met Robert Half zijn we er altijd in geslaagd om mee te evolueren met de West-Vlaamse markt. Ik ben ervan overtuigd dat we hier een cruciale rol zullen blijven spelen.”

foto: Jonas Maene, Elke Vandebuerie, Mathias Nowé, Veronique Elskens (boven) en Sofie Verfaillie, Xanthippe Wittesaele, Ulrike Cloostermans en Jasmina Rosseel (onder). Barbara Bourdeaud’hui ontbreekt op de foto.