Willy Verrecas is alvast door de wol geverfd en -het moet gezegd- figuurlijk ook een beetje getrouwd met McDo. In 1997 opende hij zijn eerste restaurant aan de Torhoutsesteenweg in Oostende, daarna nam hij het restaurant in Knokke over en in 2013 opende hij het restaurant in Koksijde. Met deze herlocalisering van één van de restaurants in Oostende bewijst hij dat hij nog niet van plan is direct te stoppen. “Het runnen van de restaurants voelt niet als werken voor mij, het is eerder een passie”, aldus Willy Verrecas. “Mijn team beschouw ik als één grote familie. Er is maar één minpunt in mijn McDonald’s carrière: ik ben er te laat mee begonnen.”
De huidige crisis houdt Willy niet tegen om een nieuw restaurant te openen. “Mijn vertrouwen in het beleid, de Belgische markt en de toekomst is groot”, zegt hij. “Na regen komt sowieso zonneschijn en we komen hier sterker uit dan ooit tevoren, daar bestaat voor mij geen twijfel over.”
Een betere wereld
McDonald’s mag dan al klinken als een klassieker, de uitbater wil alvast ook innovatief zijn. Inzake duurzaamheid ligt de standaard zelfs verrassend hoog. Aan stichtende initiatieven geen gebrek. Zo is er de Greentruck, het eigen afvalbeheersysteem waarbij afval in verschillende stromen gesorteerd wordt door de medewerkers om vervolgens afzonderlijk te vervoeren in de Green Truck en te recycleren. Zo wordt droog karton en papier teruggestuurd naar de papierfabrikant, waar het wordt omgezet in gerecycleerd papier of karton, wordt alle gebruikte frituurolie gerecycleerd tot biodiesel en worden plastic en PET-flessen omgevormd tot nieuwe plasticgranulaten.
Er wordt ook een actieve strijd gevoerd tegen zwerfafval omdat dit een plaag is voor de buurt en het milieu. Zo zullen de medewerkers rondom het restaurant zwerfafval opruimen. Daarnaast sensibiliseert het team ook haar klanten om hun afval in de vuilnisbak te gooien door dit bijvoorbeeld te communiceren via stickers die op de bestelzakken geplakt worden. Finaal is er ook veel aandacht voor waterrecuperatie.
Nieuwe medewerkers
Omdat het nieuwe restaurant groter is dan het vorige en om de klanten nog beter van dienst te kunnen zijn, heeft de uitbater beslist om nog 10 extra nieuwe medewerkers aan te werven. Voor de zomermaanden voorziet hij bovendien nog een verdere uitbreiding naar een totaal van een 50-tal medewerkers. De nieuwe medewerkers hebben in de voorbije weken een uitgebreid pakket aan trainingen gekregen, gaande van praktische vaardigheden, zoals de regels voor voedselhygiëne en -veiligheid, tot soft skills , zoals bijvoorbeeld teamwork en stiptheid. Bovendien wordt het volledige team continu getraind over de extra procedures rond de coronamaatregelen met het doel zowel het team als de klanten maximaal te beschermen.