Criminelen zorgen recent met een cyberaanval voor een zwarte dag bij de groep Verhelst. Geconfronteerd worden met geen contactmogelijkheden meer met onze klanten, geen informatie van en voor onze klanten, geen cijfers meer, geen zicht op stocks, producties of transporten. Met andere woorden: alles weg en dat in een wereld van snelle communicatie én service en waar meten weten gelijk staat aan weten.
“Het was kortom de hel”, zeggen Kathleen Verhelst en CEO Hans De Keyser. “Maar we hadden wel nog iets van onschatbare waarde: al onze medewerkers die op een creatieve manier mee konden nadenken hoe we dit zouden aanpakken. Meteen werden oude gsm’s weer ingeschakeld en pen en papier boven gehaald zodat we onze trouwe klanten weer konden bereiken. Wel op een primitieve manier, maar we konden weer servicen in onze bouwhandels. Het voordeel van lokale verankering met onze vele vestigingen verspreidt over Vlaanderen en hun fysieke stocks zorgde ervoor dat we zelfs de beginperiode konden overbruggen.”
Ook alle software en tekenprogramma’s die zorgen voor de voeding van de productie van trappen, balkons, en wat al niet meer werd digitaal onderuit gehaald. Ook de transportplanners hadden geen middelen meer om de vrachtwagenvloot op een vlotte manier aan te sturen? “Toen pas beseften we echt hoe erg de hackers ons in hun greep hadden”, aldus Kathleen Verhelst en Hans De Keyser.
Een echte crisisaanpak
Verhelst pakte de zaken grondig aan. Een federaal team van CERT(Cyber Emergency Response Team), aangesteld door de staatsveiligheid, kwam ter plaatse en begon direct met allerlei apparatuur aan hun analyse oefening om te zien hoe de criminelen toch door het nochtans zeer beveiligd platform hun weg konden banen. Hoe en via welke poort kwamen ze binnen, en hoe en hoeveel data ze hebben vernietigd.
“Deze specialisten beaamden dat we echt wel te maken hadden met een zeer agressieve en professioneel criminele organisatie”, aldus het management van Verhelst. “Onze backup server werd naar een gespecialiseerd bedrijf getransporteerd om te zien of er nog iets te redden viel maar ook daar was het antwoord … helaas. Inmiddels kregen we gelukkig steeds meer zicht op hoe we onze software op een nieuwe beveiligde omgeving in de cloud terug konden opzetten. Een huzarenstuk, waarbij we onmiddellijk verschillende professionele partijen inschakelden. Gelukkig hadden we nog niet zolang geleden ook een nieuw rapportagesysteem (in the cloud) opgezet wat het mogelijk maakte om met heel veel knip- en plakwerk, toch gegevens te recupereren van onze bouwhandel activiteit. Een snelle crisisaanpak was dus cruciaal gezien we voor alle stakeholders zo snel mogelijk operationeel wilden blijven en er ook de tijdsdruk was van 5 dagen van de criminelen voor losgeld. De directie wilde principieel aan criminelen geen losgeld betalen en dit is dan ook niet gebeurd. We werden dit ook door het CERT geadviseerd gezien je als bedrijf ook geen zekerheid krijgt dat je ontsleutelde data veilig of correct gereset wordt en je daar dan ook nog enorm veel werk aan hebt.”
Wat hebben we geleerd?
Kathleen Verhelst en CEO Hans De Keyser zeggen dat ze erg veel geleerd hebben uit de laffe aanval. Lessen die ze graag delen met andere West-Vlaamse ondernemers. Kort gezegd: het probleem is het probleem, maar de vraag is hoe je er mee omgaat.
- In dergelijk crisissen is een kwalitatieve communicatie tijdens en na frequente en gestructureerde overlegplatformen cruciaal. En dit naar alle belanghebbenden intern als extern.
- De tijd voor emotionaliteit minimaliseren en de tijd om rationeel na te denken maximaliseren.
- Mensen met specifieke expertise daar maximaal voor inzetten
- Verantwoordelijkheden delegeren en verantwoordelijkheden nemen
- Een vast actieplan : zeggen wat we doen en doen wat we zeggen
- Kleine successen delen kan wonderen verrichten bij mensen
- Dergelijke situaties leggen snel bloot welke mensen je meer dan 100% kan op beroepen, die zich buiten hun normale job aanbieden om als 1 leger ten strijde te willen gaan tegen deze onbekende en vaak onaantastbare criminele wereld.
- Dulle werkers geven zich nooit over, en liever, geven nooit op
- We ervaarden een ongeplande maar zeer sterke teambuildingsfeer
- Ieder nadeel heeft zijn voordeel
- Met de Verhelst waarden (gedreven, positief, samen) kregen de criminelen ons niet klein.
“Natuurlijk is er veel data weg, maar essentiële info zullen we terugvinden gezien we samenwerken met klanten en leveranciers”, aldus nog Kathleen Verhelst en Hans De Keyser. “Maar we vinden het vooral ook jammer dat we 2 jaar voor ons 100 jaar bestaan alle mooie souvenirs van belangrijke momenten binnen dit familiebedrijf nu verloren zijn.”