VDL-New-Gen-Citea-LF-181_City-view-1920×1080

VDL Roeselare ziet belangrijke krimp in de bestelling van e-bussen

ROESELARE - De bus & coach-divisie van het Nederlandse concern VDL kampt met beduidend minder orders. Zo blijkt uit de halfjaarcijfers van de groep. Vooral de bestelling aan e-bussen krimpt danig. Dat is minder goed nieuws voor de fabriek in Roeselare, die geldt als competentie centrum voor de aanmaak van elektrisch aangestuurde bussen. In 2022 werd in Roeselare de bouw aangekondigd van een state-of-the-art fabriek voor e-bussen, een investering van 44 miljoen euro. Op jaarbasis en op papier kunnen daar tot 800 e-bussen van de band rollen. Het orderboek laat maar een fractie zien.

Eerst het goede nieuws. De VDL Groep zette globaal sterke cijfers neer. Geconsolideerd klokte de omzet af op 3,2 miljard euro, een stijging met 22 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (toen 2,6 miljard euro) en dat was meer dan in de mooiste prognoses verwacht.

Minder goed nieuws kwam er deze zomer al van de autobouwer Nedcar met de schrapping van 1.800 jobs, een gevolg van een wegvallend contract voor BMW. Ook in de divisie ‘e-bussen’ knijpt het schoentje, zo blijkt nu. Het orderboek oogt relatief leeg. Amper 25 elektrisch aangestuurde bussen werden besteld, ofte amper 1 procent van de globale markt. Over heel het jaar 2022 werden 344 e-bussen verkocht. De cijfers spreken voor zich, en dat terwijl VDL zichzelf heeft uitgeroepen tot een pionier als het over e-bussen gaat.

In januari van dit jaar greep VDL nog naast een bestelling van 500 e-bussen voor De Lijn. De Italiaanse constructeur Iveco ging met die buit lopen. Officiële verklaring toen: de bussen van VDL zouden te weinig batterijcapaciteit gehad hebben.

Zoeken naar verklaringen

De volledige bus- en cardivisie van VDL kreeg overigens een klap met 40 procent minder omzet in het eerste halfjaar. Dat vertaalde zich in een omzet van 153 miljoen euro tegenover 251 miljoen euro in de eerste zes maanden van 2022. VDL’s grote baas Willem van der Leegte schrijft de moeilijkheden in de voorlopig verlieslatende bus- en cardivisie in de eerste plaats toe aan de toeleveringsproblemen voor onderdelen. Het vertrek van de succesrijke CEO Peter Wouters in Roeselare, eerder dit jaar, heeft de fabriek kennelijk ook geen goed gedaan.

VDL zal volgende maand aanwezig zijn op de Busworld-beurs in Brussel en hoopt daar nieuwe innovatieve signalen te kunnen geven aan de markt voor e-bussen.

VDL Groep is een familieconcern uit Eindhoven dat bestaat uit ruim 100 dochterbedrijven, die actief zijn in vijf domeinen: wetenschap, technologie, mobiliteit, energie en foodtech. Het concern is in handen van de familie Van der Leegte. Het telt ruim 16.000 werknemers in 19 landen, waaronder België. In ons land telt het bedrijf zeven vestigingen, waaronder een bussenfabriek (het vroegere Jonckheere) in Roeselare. Samen zijn die zeven bedrijven goed voor meer dan 1.000 werknemers, van wie 650 in de bussenfabriek in Roeselare.

 

 

VDL Groep states it has “achieved this year’s growth forecast in the first half of 2023”, quantified in a 5 to 10 percent increase in turnover growth in the full year. “Net profit declined after the first six months of the year, although the net operating result has grown”, still the group points out in a press note announcing the financial results.

President and CEO of VDL Groep Willem van der Leegte outlined that “In terms of our half-year figures, three of our four divisions had an increase in revenue”. The fourth one is the bus and coach division, whose revenue “decreased by 40 percent from 251 million euros a year ago to 153 million euros”.

Recent figures on e-bus market show that VDL had only 25 electric bus registrations in H1 2023 and a 1% market share. The drastic decline from 344 registrations in 2022 suggests that VDL is struggling to maintain a strong foothold in the European e-mobility market.

The crisis of VDL Bus & Coach

“The key explanatory factor is the challenges in the supply chains, which makes the delivery of vehicles a laborious process, a situation the entire sector is struggling with – this is how VDL explains the situation of the bus and coach business -. The Buses & Coaches division is loss-making. In the meantime the number of new-generation electric buses for urban passenger transport, the VDL Citea, is increasingly evident in the urban streetscape. VDL Buses & Coaches will actively pursue further development of this new platform over the coming period, with due consideration to this product’s impact on the environment across its entire life cycle (Life Cycle Assessment). VDL will also assess the future of coaches. The third-generation VDL Futura platform will continue to be given further shape.
VDL Buses & Coaches will be present at Busworld 2023 in Brussels next month, Europe’s largest bus & coach trade fair. With the theme ‘Experience tomorrow’s mobility, today’, VDL will display its strategy and pioneering role in the area of sustainable mobility”.

VDL Group, the whole picture

VDL stated that “After the first six months of 2023, the combined revenue amounts to 3.2 billion euros. This is an increase of 22 percent compared to the 2.6 billion euros in the first half of 2022.