VDL Roeselare, onderdeel van het gelijknamige Nederlandse concern, mag honderd bussen bouwen voor Nederland. Het gaat om elektrische bussen die trouwens ook bestemd zijn voor de Nederlandse markt. Het betreft de grootste vloot elektrische bussen in Europa. Vervoermaatschappij Connexxion is de opdrachtgever voor de honderd bussen. Het buspark zal ingezet worden in de provincie Noord-Holland.
Fabrieksdirecteur Peter Wouters van VDL Roeselare heeft het over “schitterend nieuws” voor de fabriek in Roeselare. “Dit is het grootste order voor elektrische bussen met snellaadtechnologie tot nu toe”, aldus Wouters. Eind vorig jaar mocht VDL Bus Roeselare al 43 elektrische bussen leveren voor de regio Eindhoven. Nu gaan de West-Vlamingen dus opnieuw leveren aan Nederland. “Dit bevestigt onze positie als koploper in elektrische mobiliteit”, zegt Wouters. Opvallend: wat VDL Bus Roeselare wel mag in Nederland, mag het niet in eigen land. De busbouwer greep in januari naast een miljoenenorder van de Waalse openbaarvervoermaatschappij TEC voor hybride bussen. De TEC koos voor Zweedse en Poolse bussen, tot grote ontzetting van de vakbonden bij VDL Bus Roeselare. E-bussen zijn duurder dan dieselbussen maar de ecologische voetafdruk compenseert dat euvel ruimschoots. Bij De Lijn zijn volledig elektrische bussen een absolute uitzondering. Op een totaal wagenpark van 2.250 bussen, rijden er welgeteld drie in Brugge en dat is alles.