Vandewiele CEO 19

Vandewiele boekt recordcijfers met dank aan Einstein-strategie

MARKE, HANNOVER – Vandewiele, notoir topfabrikant van textielmachines, maakt een bloeiperiode door. Volgens de laatste beschikbare cijfers wist het zijn omzet op jaarbasis aan te dikken met honderd miljoen euro van 482 naar 583 miljoen euro. CEO Charles Beauduin waarschuwt nochtans voor euforie omwille van enkele minder gunstige macro-economische indicatoren.

Op de Domotex-beursstand in Hannover leek Vandewiele wel omsingeld door Turkse concurrenten of concullega’s. Een open vorm van spionage? Charles Beauduin, CEO van Vandewiele, pareert het met de glimlach en met een knipoogje: “Ach, natuurlijk komen ze eens snuisteren, maar onze technologische hoogstandjes krijgen ze hier toch niet te zien hoor.”

Vandewiele is state-of-the art met zijn textielmachines en met dank aan een breed verspreid netwerk van eigen productiecentra in de wereld. De hoofdzetel in Marke blijft echter een cruciaal gegeven, zo bevestigt Charles Beauduin. “We willen onze klanten nog meer inzicht bieden in onze technologische hoogstandjes”, aldus de CEO. “De digitalisering versnelt veel processen. Daarom openen we in het najaar een heus Experience Center in Marke, een beetje geïnspireerd op wat LVD in Gullegem ook al doet. De bouw van dit Center vergt een belangrijke maar ook cruciale investering, waarmee we onze groei en onze zin voor innovatie –altijd al cruciale factoren geweest voor ons bedrijf – alleen nog willen versnellen. We willen de markt illustreren wat digitalisering of een 4.0 industrie allemaal kan betekenen aan vooruitgang. En wie zegt dat digitalisering jobs kost, zit fout. Digitalisering betekent enkel dat mensen en bedrijven anders moeten leren denken en werken.”

Einstein achterna

Spijts de zeer goed omzetcijfers, blijft Beauduin ook op zijn hoede. Hij ziet immers te veel onzekere factoren die het plaatje kunnen beïnvloeden. “Economie draait altijd op fundamenteel vertrouwen, en ik zie momenteel te veel zaken die dat vertrouwen aantasten”, aldus Charles Beauduin. “Ik denk hier onder meer aan de vraagtekens rond de Brexit, aan de factor Trump (die onze belangrijke markt in Iran al uit handen nam) of aan de macro-economische onzekerheden in Italië, Duitsland of Frankrijk. Over de VS hoor je me niet klagen: de economie draait er goed en onze export vanuit Europa naar de VS wordt voorlopig niet aangetast door barrières. Sowieso zijn we het aan onszelf verplicht om altijd te blijven inzetten op innovatie, en dat in samenspraak met universiteiten, hogescholen of kenniscentra wereldwijd. Zolang we daarop inzetten, moeten we onze positie kunnen versterken. We moeten elke keer onszelf blijven heruitvinden.” Kortom, elke keer een beetje Einstein achterna.