De Franse markt voor onze producten vertegenwoordigt 4 miljard euro, terwijl Van Marcke er een omzet heeft van 48 miljoen. Dat laat Bart Houpline, de algemeen directeur voor Van Marcke in Frankrijk, recent verstaan in de media. “Daar zit dus nog potentieel”, aldus Houpline. “Als we onze ambitie waarmaken, zouden we groeien van een bescheiden elfde plaats naar de top vijf. Dat zou volstaan om Franse onlineshops zoals Cedeo (een dochteronderneming van de reus Saint-Gobain) en Point P uit te dagen, evenals doe-het-zelfketens als Bricorama, Leroy Merlin en Castorama.”
Het is de bedoeling het Franse netwerk verder te ontwikkelen via een mix van eigen winkels en franchises. Daartoe is onlangs een wervingscampagne voor kandidaat-ondernemers in gang gezet. Van Marcke heeft een groot voordeel. De futuristische en duurzame nieuwe hoofdzetel, meteen ook het logistieke centrum van alle activiteiten, ligt op een boogscheut van de Frans-Belgische grens.