KORTRIJK – Caroline Van Marcke, CEO van de gelijknamige groep, heeft het EDC langs de autosnelweg die Kortrijk met Rijsel verbindt, officieel voorgesteld. EDC staat voor Excellent Distribution to Customers, al zou je het ook kunnen lezen als Excellent Distribution Center. Aan de strategische investering hangt een prijskaartje van om en bij de 75 miljoen euro. Van Marcke toont daarmee haar ambities voor de toekomst. In september moeten alle diensten hun intrek hebben genomen in het 90.000 vierkante meter grote EDC dat een toonvoorbeeld is van logistieke efficiëntie en van ecologische duurzaamheid.
Van Marcke, vooral bekend als sanitaire groep, bestaat dit jaar precies 90 jaar en uitgerekend 2019 wordt een historisch jaar in het grote geschiedenisboek. Op amper 21 maanden tijd werd op een uitermate goed gelegen locatie een gloednieuwe site gebouwd waar alle diensten onder één dak gehuisvest zijn. Alleen al naar efficiëntie toe -Van Marcke telde in het Kortrijk om en bij de 15 locaties- spreken we van een kwantumsprong. “Stilstaan is achteruitgaan, stilstaan is geen optie”, luidt het devies van Caroline Van Marcke die met dit dossier een reeks positieve argumenten op een rij plaatst, zoals trouw aan de regio, geloof in de toekomst, belofte van duurzaamheid en niets ontziende kwalitatieve diensten aan klanten (installateurs of consumenten).
Met dit distributiecentrum – haar grootste investering ooit – bewijst Van Marcke (1.600 medewerkers) eens te meer haar voortrekkersrol. Het EDC is een huzarenstuk op het vlak van ecologische technieken. Het is een volledig CO2-neutraal en wateronafhankelijk gebouw. Op één site na (Katoennatie) telt het gebouw ook het grootste aantal zonnepanelen op dak van heel België. Alle diensten en afdelingen onderbrengen op één plaats, verhoogt de efficiëntie. Het EDC is uitgerust met een geautomatiseerd opslagsysteem waardoor 80% van alle orders automatisch gebeurt. Bovendien nam Van Marcke recent haar eerste robot Gloria onder de vleugels.
Kortrijk boven
Caroline Van Marcke erkent dat ze de regio trouw wilde blijven. Volgens insiders waren er meerdere partijen (denk maar aan de buren van Noord-Frankrijk of aan Wallonië), die wat graag deze reusachtige investering op hun grondgebied wilden hebben. “We willen onze trouwe medewerkers niet verplichten om tientallen kilometers verderop te rijden”, aldus Caroline Van Marcke. “Bovendien schrijven wij in Kortrijk al negentig jaar geschiedenis, ook die lijn wilden we doortrekken. Finaal heeft de stad Kortrijk alles in het werk gesteld om bij de bevoegde autoriteiten het dossier te helpen faciliteren.”
Gezien de ligging -op een boogscheut van de Franse grens- ziet Van Marcke ook de mogelijkheid om, naast de hoofdmoot België (330 miljoen euro omzet) nog meer business te realiseren in Frankrijk. Nu beperkt zich dat tot Les Hauts de France, Noord-Frankrijk zeg maar. “Gezien ons digitaal platform hebben we terecht gekoesterde ambities om nu installateurs én consumenten (via ons filiaal Sanitaire Winkel) in héél Frankrijk snel en efficiënt te bedienen”, aldus Caroline Van Marcke. Tot hiertoe was de Franse markt goed voor 40 miljoen euro omzet op een geconsolideerde omzet van dit jaar vermoedelijk 500 miljoen euro.
En of ze de concurrentie niet vreest, vooral dan van het ambitieuze Facq? Caroline Van Marcke: “Elk doet zijn ding. Wij hebben alles nu op één site, zij zweren nog bij 4 locaties. Inzake producten, kennis en dienstverlening claimen wij ook nog altijd het leiderschap, en we willen dat zo houden.”