van bulck beers

Van Bulck Beers gaat voor nieuwe winwinlening

OOSTENDE – Van Bulck Beers staat voor Belgische biobieren van hoge kwaliteit. De Tripel Blond, Natural Strawberry en Pure White van broers Denis en Maxim Renty worden ambachtelijk gebrouwen zonder additieven, bewaarmiddelen, artificiële suikers of kleurstoffen en met gecertificeerde ingrediënten van biologische oorsprong. Om het tempo in de groeiplannen te houden is Van Bulck op zoek naar 90.000 euro financiering via winwinleningen. Hiermee wil de onderneming investeren in de productie van zowel haar bestaande als nieuwe bieren, in het uitbouwen van een tap room en in de ontwikkeling van webshops.

De naam van de onderneming Van Bulck Beers is een eerbetoon aan Liesbeth Van Bulck, de moeder van oprichters Denis en Maxim Renty. Als petekind van een bekende brouwer uit Watou groeide Liesbeth op tussen het bier. Haar ouders hadden in die tijd een hotel-restaurant in Westende. Zelf stond ze gedurende veertig jaar als chef aan het hoofd van twee bloeiende horecazaken aan de Belgische kust.

De filosofie van het familiebedrijf was om steeds met verse kwaliteitsproducten te werken. Lang voor bio een begrip werd, was Liesbeth al in de ban van gezonde producten met een biologische oorsprong. Bij Van Bulck zit bio dus ingebakken in het DNA. Toen Liesbeths zonen Denis en Maxim op zoek gingen naar een eigen merk om op de markt te brengen, kozen ze voor Belgisch bier met ingrediënten van biologische oorsprong.

Europees biolabel

“Om het Europese biolabel te mogen dragen, moeten onze bieren aan een aantal strenge eisen voldoen”, legt Maxim Renty, medeoprichter van Van Bulck Beers, uit. “De gebruikte grondstoffen moeten voor minstens 95 procent afkomstig zijn uit de biolandbouw. De hop en het graan worden met andere woorden geteeld zonder chemisch-synthetische gewasbeschermingsmiddelen en kunstmest. Voor het fruit en de kruiden die tijdens het brouwproces worden gebruikt, gelden dezelfde strenge normen.”

Van Bulck biedt momenteel 3 Belgische biologische bieren aan, elk met hun eigen karakter en smaak: Tripel Blond, Natural Strawberry en Pure White. Van Bulck werkt met eigen recepten, maar voor de productie doet het bedrijf een beroep op een externe brouwerij. In totaal werd al zo’n 30.000 liter gebrouwen, goed voor zo’n 90.000 flesjes. Naast het verkopen van de bieren is Van Bulck Beers ook van plan om een pop-up bar te openen in hotel Upstairs in Oostende. Het restaurant zal gebruikt worden als uithangbord voor de bieren van de onderneming. “We nemen er het bestaande horecagedeelte over”, aldus Denis Renty, medeoprichter van Van Bulck Beers. “Dit biedt voordelen omdat het al omzet genereert en omdat het hotel waarbij het hoort, deel uitmaakt van een keten van 9 hotels. Gezien het internationale publiek in het hotel zal er veel interesse zijn voor ons Belgisch biererfgoed.”

Van nationale kleinhandels tot internationale distributeurs

Van Bulck richt zich in eerste instantie tot nationale kleinhandels en distributeurs in België. De bieren zijn nu al te verkrijgen in tal van drankshops en biowinkels. De afzetmarkt van de bieren van Van Bulck is echter niet beperkt tot België. Zo exporteert de onderneming al naar Frankrijk en China. Daarnaast voert Van Bulck Beers ook gesprekken met een grote Zweedse invoerder voor nationale distributie. In het voorjaar van 2020 lanceert Van Bulck Beers ten slotte ook webshops waar zowel particulieren als professionele klanten de bieren zullen kunnen bestellen.

90.000 euro financiering gezocht

Van Bulck heeft plannen om flink te groeien. Om het tempo in de groeiplannen te houden is de onderneming op zoek naar financiering. Concreet zoekt Van Bulck Beers 90.000 euro aan winwinleningen, die naast een rente ook een fiscaal voordeel opleveren. Voor deze financieringscampagne werkt de Oostendse onderneming samen met het online financieringsplaform WinWinner. “Met dit budget willen we meer van onze bestaande bieren brouwen en de productie van drie nieuwe bieren opstarten”, aldus Denis. “Verder hebben we extra financiering nodig voor de infrastructuur in de tap room in Oostende alsook voor het aanwerven van personeel om deze te bemannen. Tenslotte zullen we het geld gebruiken voor de ontwikkeling van de B2B- en B2C-webshops.”

De eerste investering van 5.000 euro is al binnen voor de financieringscampagne van Van Bulck. Om geïnteresseerde investeerders te woord te staan organiseert de onderneming op 4 maart een infoavond in Hotel Upstairs in Oostende. Inschrijven is verplicht.