Damier Group bezegelt de Italiaanse deal via de vennootschap TOCG, die voor dit jaar mikt op een omzet van 50 miljoen euro (volgens de recentste cijfers 34 miljoen euro). TOCG staat voor The Organic Consumer Group (TOCG), waar Henri Vindevogel nu voorzitter is van geworden.
TOCG is met zijn portfolio aan schoonheids- en verzorgingsproducten nu al actief in de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en het Midden-Oosten. Nu komt daar dus een Italiaanse hefboom bij.
Bewezen track record
La Saponaria werd in 2007 uit de grond gestampt door het echtpaar Luigi Panaroni en Lucia Genangeli en heeft een breed klantenbestand van om en bij de 1.000 speciaalzaken. Het is ook kind aan huis bij de retailketen Biostorie. Ook inzake e-commerce heeft La Saponaria al zijn geloofsbrieven afgelegd. In Pesaro heeft het tot slot ook een eigen labo, waar producten onder eigen naam worden geproduceerd. Het Italiaanse bedrijf heet ook zéér rendabel te zijn.
Samen sterker
De familie Vindevogel draagt de investeringen bij TOCG niet alleen. Een aantal bevriende investeerders zijn mee in de boot gestapt. Dat is het geval voor de Nederlander Jan Zijderveld (een voormalige Unilever- en Avon-topper en nu bestuurder bij Ahold Delhaize), Vindi Banga (een ex-Unilever en GSK-manager die partner is bij het Britse investeringsfonds Clayton Dubilier & Rice) en de Nederlander Robin List.
Volgens Yvan Vindevogel is het de bedoeling om een ambitieuze overnamestrategie te blijven volgen met TOCG. Daarbij wordt in de eerste plaats gekeken naar opportuniteiten in Frankrijk, Duitsland en Scandinavië. Tegen 2026 wil Vindevogel met TOCG 100 miljoen euro omzet boeken.