winkelt mor alier 1

Unizo wil het ‘alhier winkelen’ meer dan ooit promoten

KORTRIJK, BRUGGE - Ter gelegenheid van de Dag van de Klant, lanceerde Unizo West-Vlaanderen ook haar nieuwe campagne pro lokaal winkelen. De slogan luidt op zijn plat West-Vlaams: Winkelt mor alier. Niet nieuw, maar het geheugen van de klant opfrissen kan geen kwaad. Unizo West-Vlaanderen publiceerde gelijktijdig de resultaten van een diepgaande bevraging bij West-Vlaamse winkeliers. Daaruit blijkt dat de bezorgdheden groot zijn en ook blijven.

‘Winkelt mor alier’ is bedoeld om lokale winkeliers te steunen en hen te bedanken voor hun harde werk en doorzettingsvermogen. Want lokale winkels spelen een cruciale rol in onze samenleving en geven warmte aan de handelskern, aldus Unizo West-Vlaanderen. De campagne bracht, mede door het mooie weer, heel wat volk op de been. Gelijktijdig lanceerde Unizo West-Vlaanderen, via zanger Maximus, ook een Winkelt mor alier-lied uit, een nummer dat in de oren moet blijven hangen.

Hete hangijzers

In de aanloop naar het ‘Weekend van de Klant’ heeft Unizo West-Vlaanderen een uitgebreide bevraging uitgevoerd bij lokale handelaars. Hier werd bijvoorbeeld gevraagd naar het betaalbedrag bij klanten. Uit de bevraging blijkt dat bij meer dan 75% minder dan een kwart van de aankopen cash gebeurt. In diezelfde adem vinden handelaars ook dat de kosten van elektronische betalingen te duur zijn. Maar liefst 82% zou die kosten liever zien verminderen, zeker aangezien 73% aangeeft dat ze de afgelopen jaren betalingen hebben zien verschuiven van cash naar elektronisch.

Ook het retourbeleid, al dan niet van (buitenlandse) wereldspelers, laat hen niet onberoerd. 40% maakt geen gebruik van een gratis retourbeleid, waar toch 12% de noodzaak voelt om gratis retours aan te bieden. “Veelal vanuit een bepaalde druk uit de markt om toch een beetje te kunnen concurreren met anderen”, zegt Vincent Kint, topman van Unizo West-Vlaanderen.

Parkeerbeleid is een derde topic die uitvoerig bevraagd werd in de enquête. Vaak een hekel punt, zeker bij handelaars in een stadscentrum. Meer dan een kwart ervaart het parkeerbeleid rondom hun zaak slecht tot zeer slecht. Een positieve noot is wel dat een kleine 40% het parkeerbeleid goed tot zeer goed scoort. “Sommigen hebben natuurlijk een eigen parking, dan is het parkeerbeleid optimaal”, zegt Vincent Kint. “Echter, niet iedereen heeft een eigen parking, zeker in stadscentra is dat niet altijd evident. Daarom zijn er vaak Shop&Go-plaatsen aanwezig waar mensen tot een halfuur gratis kunnen kortparkeren. Een initiatief dat vaak, als optimalisatie voor parkeren én mobiliteit, werd voorgesteld vanuit Unizo.” 12% van de bevraagde handelaars vindt de Shop&Go-plaatsen in hun buurt dan ook een grote meerwaarde. Bijna 20% heeft op dit moment geen zulke parkeerplaatsen, maar zou dat wel een grote meerwaarde vinden. Iets meer dan 45% vindt het geen meerwaarde, maar dat kan makkelijk verklaard worden omwille van het feit dat die handelaars een private parking of andere mogelijkheid hebben waar klanten kunnen parkeren.

Unizo West-Vlaanderen blijft zich inzetten om de belangen van lokale ondernemers en handelaars te verdedigen. De resultaten van de recente bevraging zullen, zeker in een periode van politieke campagnes, worden aangewend om beleidsmakers aan te sporen tot actie. “