De verwijzing naar de studie vinden we terug in het ontwerp van het geïntegreerd investeringsprogramma (GIP) voor 2021, dat minister Peeters woensdag vrijgaf aan de parlementsleden. Uit cijfers die Bert Maertens opvroeg blijkt dat het verkeer op sommige delen van de E403 tussen 2010 en 2018 met meer dan 25% is gestegen. “Dat merk je quasi dagelijks aan de files tussen Brugge en Roeselare,” zegt Wouter Blomme namens Unizo West-Vlaanderen. “En als er op dat stuk een verkeersongeluk gebeurt staat alles compleet stil. In beide gevallen zou een spitsstrook het leed kunnen verzachten.”
Waardig alternatief
Voor Unizo West-Vlaanderen komt de studie geen dag te vroeg. “De E403 is stilaan verzadigd en heeft dringend nood aan een upgrade van de infrastructuur,” gaat Wouter Blomme verder. “Een volwaardige derde rijstrook wordt met deze studie op de lange baan geschoven, maar wij zien in spitsstroken een waardig alternatief voor de as Roeselare-Brugge. In het kader van de modal shift blijven we trouwens ook voorstander van een parallelle snelle treinverbinding Kortrijk-Brugge. De reistijd is in de afgelopen jaren zeer sterk verhoogd, waardoor reizigers de trein mijden. Terwijl net die verbinding de belangrijkste van West-Vlaanderen is, zowel voor werknemers en studenten. De combinatie van minder auto’s op de weg én een aangepaste infrastructuur middels de spitsstroken, zijn alvast twee aanzetten tot oplossing van het fileprobleem.”
Essentiële dossiers
Unizo West-Vlaanderen hamert al jaren op deze twee dossiers die voor de economische as Kortrijk-Roeselare-Brugge essentieel zijn. “Ze stonden samen met andere missing links nog eens opgelijst in onze prioriteitennota die we in 2018 hebben opgesteld naar aanleiding van de verkiezingen”, aldus nog Wouter Blomme. “We zijn dus blij dat de politiek alvast navolging geeft aan onze oproep. We vragen wel om zeer snel werk te maken van die studie, zodat de nodige aanpassingen aan de infrastructuur tijdig kunnen gebeuren. Nietsdoen is geen optie meer als we de economische ontwikkeling op en rond de E403 willen behouden en stimuleren.”