BRUGGE – Het is geleden van de bankencrisis in 2008 dat onze economie zo onder druk stond. “Ondernemers willen echter blijven ondernemen, ook in deze corona-crisis en daarom ondersteunen we hen op elke denkbare manier”, zegt Wouter Blomme, directeur Unizo West-Vlaanderen.
De Unizo Ondernemerslijn werd aan het begin van deze crisis herdoopt tot de Unizo Coronalijn, en kleurt sindsdien roodgloeiend. “Tot nu toe deden al ruim 38.500 ondernemers – leden en niet-leden – een beroep op de rechtstreekse Vlaamse hotline van voor hun meest prangende vragen over de coronamaatregelen”, vertelt Wouter Blomme, directeur van Unizo West-Vlaanderen. “Héél veel van die vragen kwamen uit West-Vlaanderen. En als KMO-provincie bij uitstek stonden uiteraard ook onze eigen medewerkers de ondernemers met raad en daad bij in hun zoektocht naar antwoorden.”
‘Behoor ik tot de categorie die in aanmerking komt voor een premie?’ blijkt zowat de meest gestelde vraag te zijn. Meteen gevolgd door ‘Op welke andere steunmaatregelen heb ik allemaal recht?’ en ‘Mogen we binnenkort terug openen?’. “Op die en veel andere vragen formuleren onze medewerkers een antwoord”, zegt Wouter Blomme voorts.
Out-of-the-box
“Uit die vragen blijkt vooral dat heel wat ondernemers ook willen blijven ondernemen”, zegt Blomme. “Nu, meer dan ooit, worden ze uitgedaagd om hun product of service tegen het licht te houden. Ze moeten creatief aan de slag gaan met hun product, samenwerkingen uit de grond stampen, online diensten op poten zetten, initiatieven nemen voor lokale e-commerce … We zien het op sociale media allemaal passeren.”
Zo ging Re-Mind van de Kortrijkse Ann Coussement volledig digitaal voor alle coachingtrajecten. “In onze branche als studie- en businesscoach focussen we sterk op de persoonlijke aanpak”, zegt Ann. “Een face-to-face benadering is daarbij essentieel. We hadden een beetje ervaring met online coaching voor studenten op Erasmus, maar dat was toch eerder de uitzondering. Door de maatregelen rond corona werken we nu volledig digitaal. Dat is een hele aanpassing, zowel voor de coach als voor de cliënt. We leren uiteraard veel uit deze crisis. Maar we leren vooral dat de persoonlijke en menselijke aanpak, dus offline, toch de voorkeur geniet. We gaan graag mee met de tijd en digitaal zal toch wel een deeltje blijven hangen.”
Ook handelaars bundelen de krachten. Evelien Bruneel (Second Life) en Sybille Renier (Schoenen Etienne) baten beiden een zaak uit in Roeselare. Vorige week beslisten ze samen actie te ondernemen om met enkele handelaars uit de straat een gemeenschappelijke pakjesdienst op poten te zetten. Een samenwerking die tot enkele weken geleden onmogelijk leek. “We leveren zo een service die we willen leveren én zijn er minder mensen op baan”, zeggen de twee dames. “Dat is precies wat men wil om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Mooi extraatje is dat we door op deze manier te werken ook de brandstofkosten delen. Wat mooi meegenomen is in tijden dat we amper verkopen.”
Nood aan positieve vibes
“Maar er is ook een keerzijde aan de medaille”, vindt Wouter Blomme. “Voor veel ondernemers valt de business ongewild stil, ook al zijn ze niet verplicht. Chocolatiers in het Brugse zien geen toeristen; groothandelszaken voor horeca zien hun omzet tot quasi nul herleid. De voorbeelden zijn legio. En er valt ook bijna niet te ontkomen aan de onophoudelijke stroom van negatieve berichtgeving op sociale media en in de kranten. Uiteraard zijn de media noodzakelijk voor een objectieve verslaggeving. Maar werken al die negatieve berichten niet eerder verlammend? Ondernemen betekent doen. Hoe lastig het soms ook is.”
Dat ontging ook marketeer Bavo Goos uit Ieper niet. Hij en zijn team bleven niet bij de pakken zitten en lanceerden Hyperondernemend. “Met Hyperondernemend willen we zorgen voor een portie gezond positivisme met sterke verhalen van straffe ondernemers”, aldus Bavo Goos. “Echte verhalen die inspireren, motiveren en activeren. Hoe pakken zij deze crisis aan? En wat doen ze om er nadien sterker uit te komen? Hyperondernemend heeft een eigen website, een gloednieuwe Facebookpagina én een pagina op LinkedIn. Hier krijgen positieve en inspirerende ondernemers dus een forum om hun stem te laten horen. En alle positieve verhalen zijn nog steeds welkom.”
Ideetje voor Bavo: veel Made in West-Vlaanderen lezen!