Brugge terrassen corona foto de standaard

Unizo vraagt enige omzichtigheid bij het uitvouwen van de coronaplannen in steden en gemeenten

BRUGGE, KORTRIJK – Lokale mobiliteitsexperimenten moeten geëvalueerd en bijgestuurd worden waar nodig, en dit op basis van overleg en participatie. Dat laat   Unizo West-Vlaanderen weten op de tientallen goed bedoelde initiatieven die door steden en gemeenten worden uitgerold. Allemaal goed en wel, zegt Unizo, maar laten we toch ook waakzaam en wakker blijven en vooral overleg blijven organiseren.

In heel wat West-Vlaamse gemeenten en steden werden maatregelen genomen om het openbaar domein, de mobiliteit en de controle daarop aan te passen aan de huidige situatie. Zo werden winkelstraten autoluw gemaakt en heel wat parkeerplaatsen omgevormd tot terrassen. Daarnaast verschijnen er binnenkort 250 slimme camera’s aan onze kust. Aanpassingen voor en door corona, die in normale tijden nooit zo snel doorgevoerd zouden worden. Unizo West-Vlaanderen waarschuwt voor een gebrek aan draagvlak en vraagt daarom permanente bijsturing van de maatregelen.

“Dat er maatregelen worden genomen is uiteraard positief”, zegt Wouter Blomme, directeur Unizo West-Vlaanderen. “Er wordt nagedacht én geëxperimenteerd met de stadskern. Bewoners, ondernemers en bezoekers kunnen proeven van hoe het er in de toekomst zou kunnen uitzien. Er wordt sneller dan normaal werk gemaakt van een kern die leefbaar is en economie, ecologie en gezondheid met elkaar verzoent. Wellicht zullen heel wat van die ‘experimenten’ de crisis niet overleven, maar andere initiatieven blijken misschien wel onverhoopte successen te zijn. Omdat ze werken, of omdat ze er nu gewoon zijn?“

Evalueren en bijsturen

“Maar laten we vooral niet vergeten dat al deze tijdelijke maatregelen experimenten zijn”, vervolgt Blomme zijn betoog. “Vaak gebaseerd op trial-and-error methodes, vermits deze crisis geen voorgaande kent. Dat er daarbij geen of weinig overleg is gebeurd met de belanghebbenden, ondermijnt het participatief model en dus ook het draagvlak. We pleiten dus in crisistijden voor experimenteren, maar ook voor regelmatig evalueren en bijsturen. Want, onder het mom van een tijdelijke aanpassing of coronamaatregel, zien we liever geen definitieve wijzigingen zonder overleg. In normale omstandigheden zijn overleg en participatie het basisprincipe bij ingrijpende veranderingen. Daar moeten we zo snel  als mogelijk naar terug.“

Blomme verwijst naar een positief voorbeeld, waarbij Stad Brugge op vraag van Unizo, de genomen maatregelen rond bepaalde winkelstraten herzag en die straten terug toegankelijk maakte voor auto’s. Om zo de vlotte bereikbaarheid van de handelaars opnieuw te garanderen.