Barias foto CEO definitief

Unizo roept Barias uit tot West-Vlaamse KMO van het Jaar

BRUGGE - Unizo West-Vlaanderen ging op zoek naar dé beloftevolle KMO van het Jaar en dé KMO van het Jaar 2021. Uit de drie finalisten per categorie werd tijdens de verkiezingsshow in het concertgebouw in Brugge bekend gemaakt dat Mon Dada de titel van Beloftevolle KMO van het Jaar in de wacht sleept en het Roeselaarse Barias de winnaar is in de categorie KMO van het Jaar. “Een bekroning op hun werk”, zegt Robert Schaut, directeur ad interim van Unizo West-Vlaanderen.

Na een grondige analyse en doorlichting van alle ingediende dossiers koos de jury per categorie drie finalisten. Voor de categorie Beloftevolle KMO van het Jaar waren dat Keypoint, Mon Dada en La Fleur Rouge. Voor de categorie KMO van het Jaar mochten Studiebureau Jonckheere, Barias en Outdoor Wood Concepts meedingen naar de titel. Verschillende criteria waaronder innovatie, (ambitie voor) internationaal ondernemen, personeelsbeleid, financieel beleid, energie en milieu, ondernemingszin, marketing & communicatie werden beoordeeld.

Verpakking op niveau

Chris Mullie, zaakvoerder van Barias (zie foto), vertelt steeds met passie over zijn ondernemersverhaal. Als kleine jongen hielp hij zijn vader op het landbouwbedrijf. Toen hij in de winkel kwam, vroeg hij zich steeds af waarom zulke mooie landbouwproducten telkens zo lelijk en amateuristisch werden verpakt. Het zaadje was geplant.

Enkele jaren later ontkiemde dat zaadje en kreeg het de naam Barias. Vrij snel na de oprichting kreeg Chris het vreselijke nieuws dat zijn bedrijf volledig afgebrand was. Hij bleef echter niet bij de pakken zitten en ging meteen weer aan de slag, in het zolderkamertje van zijn huis. Jaren later plukt hij nog de vruchten van zijn doorzettingsvermogen, want Barias groeit en blijft groeien. En Chris is nog niet meteen van plan om ermee op te houden.

Barias helpt bedrijven met het verpakken en stockeren van hun gekoelde voedingsproducten zodat ze tijdig, snel, flexibel en efficiënt hun product kunnen vermarkten en hun verkoop stimuleren.  Hun identiteit, bestaansreden is oplossingen bieden aan producenten om hun gekoelde voeding consumentenproof te maken. Dit kan dankzij hun verregaande specialisatie en diversificatie in co-packing en handling. Hun kennis, flexibiliteit en snelheid maakt het mogelijk om in te spelen op de snel veranderende markt en het bijhorende consumentengedrag. Zo kunnen ze mensen wereldwijd een goede eet- en levenskwaliteit bieden.

Inspiratie in New York

Het verhaal van Mon Dada (Zwevegem) begint in een klein appartement in New York City. Daar had Pauline een visie op haar ideale merk. Ze combineerde volledig natuurlijke producten met een doordacht design, een lage ecologische voetafdruk en een geweldige klantenervaring. Gemotiveerd om deze visie tot leven te brengen, startte ze Mon Dada. En zo ging Pauline op zoek naar haar eerste product: een volledig natuurlijke geurkaars. Geïnspireerd door de betonnen stad en geobsedeerd door vakmanschap, begon ze ook haar eigen betonnen potten te maken voor de kaarsen. En dat alles in dat kleine appartement in New York. Pauline noemde het vlaggenschip van Mon Dada toepasselijk ‘The Urban Collection‘. Elk exemplaar is uniek in grootte, ontwerp en volume.

Na een korte tijd besloot Pauline om haar merk naar haar thuisland België te brengen, waar Mon Dada’s nummer één fan ook gekend als ‘Mom Boss het team vervoegde. Nu maken Pauline en haar moeder de kaarsen en potten thuis in België. Vandaag is Mon Dada een echt familiebedrijf

Hun missie is om luxueuze en volledig natuurlijke lifestyleproducten aan te bieden, zo milieuvriendelijk mogelijk, zonder toegevingen te doen op het vlak van design. Ze geloven dat natuurlijke geuren een dagelijkse luxe moeten zijn en ons leven echt moeten verbeteren. Ze zijn een eco-bewust bedrijf en kiezen voor het gebruik van recycleerbare of herbruikbare verpakkingen en verzendingsmaterialen. Mon Dada streeft ernaar zo min mogelijk plastic te gebruiken.