Vrouwelijk ondernemerschap zit al jaren in de lift. In 2020 waren er in België 384.537 vrouwelijke zelfstandigen actief. In 2010 was dit aantal nog 276.916. Ten opzichte van alle tewerkgestelde vrouwen in ons land is vandaag 9,5 % actief als onderneemster, in 2010 was dit 8,8%. Daarmee scoort België beter dan Duitsland en Frankrijk maar minder goed dan Nederland. Als we naar Vlaanderen kijken, meten we dat tussen 2015 en 2020 het aantal mannelijke zelfstandigen steeg met 15% (van 392.637 naar 453.709), en het aantal vrouwelijke onderneemsters met maar liefst 21% (van 199.063 naar 240.357).
Er is de voorbije jaren een duidelijke inhaalbeweging in de verhouding tussen zelfstandige mannen en vrouwen. In 1995 was de verdeling 72% mannen en 28% vrouwen. Het aandeel vrouwen gaat sindsdien in stijgende lijn, en na stagnatie tussen 2004 en 2012 klokken we anno 2020 af op een verdeling van 65% mannen en 35% vrouwen.
Om het vrouwelijk ondernemerschap kracht bij te zetten, lanceerde Vlaams minister van Economie en Werk Hilde Crevits een Dag van de Vrouwelijke Ondernemer: ”Zien ondernemen, doet ondernemen”, aldus de minister. “De Dag van de Vrouwelijke Ondernemer is een uitgelezen gelegenheid om rolmodellen in de kijker te zetten en nieuwe jonge talenten te inspireren en motiveren om zelf aan de slag te gaan. Een jaarlijkse reminder om het nog beter te doen en dingen in beweging te zetten. Vanaf nu zullen we daarom jaarlijks het kruim van het Vlaamse vrouwelijk ondernemerschap bijeen brengen op een locatie en dag als deze en hen letterlijk en figuurlijk een podium te geven.”
Meer vragen
Uit een recente enquête via CheckMarket bij 661 vrouwelijke ondernemers blijkt dat er heel wat acties en maatregelen mogelijk zijn om vrouwelijk ondernemerschap verder te stimuleren. Het uitkeren van dienstencheques voor naschoolse opvang in eigen huis scoort daarbij het hoogst (77%), gevolgd door het flexibeler maken van de openingsuren voor kinderopvang (75%) en het meer in de kijker zetten van vrouwelijke rolmodellen in de media (72%). Ook de nood aan begeleidingstrajecten en advies over de bedrijfsvoering wordt als een werkpunt aanzien. (69%).
Nood aan rolmodellen
Hilde Crevits & Co willen jaarlijks ook rolmodellen naar voor schuiven (zie ook video). De zes ambassadrices van de Dag van de Vrouwelijke ondernemer zijn Femke Helon (3motion en winnaar Womed Award 2020), de West-Vlaamse Alexandra Vanhuyse (Snowball), Hakima Farihi (Kameo Jobs), Gudrun Hespel (The Fittest You/Boost/Re.Charge), Bouchra Al Mehraj (The Urban Woman) en Kim Vaessen (Climatrix).