Brooklyn1

Unizo lanceert grootscheepse actie ‘buy local’

KORTRIJK – UNIZO wil in heel Vlaanderen consumenten aanzetten om lokaal te winkelen met een opvallende ‘Winkelhier-campagne’. Niet het feit dat we meer online kopen is een bedreiging voor de lokale handelaar, maar wel het gemak waarmee we dat op grote schaal in het buitenland doen. Tijd om de zaken om te draaien, vindt Unizo. De boodschap: buy local, ofte steun de winkeliers en middenstanders van uw stad of regio.  

Wat als Brooklyn, met zijn zes winkels in West-Vlaanderen en één in Gent, de deuren zou moeten sluiten? Wat dan? Die ietwat confronterende boodschap was de voorbije uren te zien op heel wat winkeletalages zoals op die van Brooklyn van de Kortrijkse familie Descamps. Heel wat voorbijgangers in de Kortrijkse winkelstraat keken alvast verbijsterd op toen ze woensdag aan de winkel in Kortrijk voorbij kwamen. Op de etalage was deze boodschap te lezen: “Wij stoppen. Bedankt voor alle jaren.” Een leugen om bestwil, want de kledingwinkel houdt er gelukkig nog lang niet mee op. Met de boodschap wil UNIZO een schokeffect teweegbrengen bij de consument en die aansporen om meer te ‘winkelhieren’, of anders gezegd: bij winkels van hier kopen, zowel fysiek als online.

Gevoelige snaar

Wouter Blomme, UNIZO West-Vlaanderen: “Op steeds meer plaatsen houden handelaars het voor bekeken en neemt de leegstand toe. We willen de mogelijke gevolgen van het verdwijnen van onze ‘winkelhiers’ zo tastbaar mogelijk maken, door een gevoelige snaar te raken. Mensen gaan zo beseffen dat de aanwezigheid van deze winkels en al wat ze aan de gemeenschap bijdragen, lang niet zo vanzelfsprekend is al ze denken. Met deze actie willen we de consument bewust maken van de meerwaarde van lokale handelaars.”

Om duidelijk te maken dat het einde van Brooklyn nog niet in zicht is, werd het opschrift “Wij stoppen. Bedankt voor alle jaren.” kort nadien vervangen door de boodschap: “’Wij stoppen nog lang niet. Bedankt voor alle jaren dat jij reeds winkelhiert. Koop bewust bij ondernemers van hier”.

Oproep aan beleid

De campagne is ook een oproep naar de beleidsmakers: de concurrentiepositie van Belgische retailers moet versterkt worden om ervoor te zorgen dat we competitief kunnen zijn met het buitenland. Voor elke nieuwe maatregel, verbod, bijdrage, taks, verplichting of controle moet onderzocht worden of dit een gelijk speelveld garandeert voor Belgische en buitenlandse aanbieders, voor grote en kleine ondernemers.