In de Antwerpse haven bijvoorbeeld zijn er momenteel zelfs chemiebedrijven die de productie (of een deel ervan) stoppen of jobs schrappen. En in de autosector staan de Chinezen, ondanks torenhoge Europese importheffingen, ook in België op de rand van de doorbraak.
Volgens ondernemersorganisatie Unizo wijst dit op een ogelijke behandeling tussen Chinese en handelaars van eigern bodem. “Dit absurde verhaal toont aan dat de controles op Europese en Chinese producten onevenwichtig zijn”, zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo. “Chinese e-commercegiganten verstoren de eerlijke concurrentie op de markt én zetten een aanzienlijke druk op onze lokale ondernemers en retailers. Overal ter wereld worden de interne markten beschermd met controles en handhaving, maar België en Europa staan erbij en kijken ernaar. Terwijl onze lokale ondernemers wél aan allerlei regels moeten voldoen en zwaar worden gecontroleerd.”
De controles op Chinese webshops die producten in België invoeren, gebeuren door de Federale Overheidsdienst Financiën. Die controles zijn vaak zo lek als een zeef, omdat douaniers niet op kunnen tegen de miljoenen pakjes die elke dag in België worden ingevoerd, vindt Unizo. De ondernemers in eigen land worden dan weer gecontroleerd door de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie en die conroles zijn streng. Absurd streng, aldus Unizo.
3 tot 4 miljard aan subsidies
Een mooi voorbeeld van scheeftrekking van de economie vinden we ook in de automobielsector. Europa probeert dat te counteren door hogere importheffingen. Maar het ongelijke speelveld blijft.
In de komende vijf jaar moeten autoconstructeurs importheffingen van 7,8% (voor in China geproduceerde Tesla’s), 17% (voor wagens van het Chinese merk BYD) tot 35,3% (voor het merk MG) betalen, bovenop de normale importheffing van 10% voor auto’s. De importheffingen zijn een reactie op de massale staatssteun die China aan zijn autoproducenten geeft. “Maar de elektrische autoproducent BYD kreeg in 2022 zomaar eventjes 2,1 miljard euro subsidies van de Chinese overheid”, zegt Europees parlementslid Johan Van Overtveldt (N-VA). “Daar komen nog eens de Chinese subsidies voor batterijproducenten bij, die dus goedkoper kunnen leveren aan BYD. In totaal is dat drie tot vier miljard euro. We kunnen natuurlijk niet voor de lieve vrede laten gebeuren dat een land alle middelen inzet om Europese bedrijven onderuit te halen.”