IEPER, VEURNE – Communicatiebedrijf O2 stelde het eindrapport van het participatietraject N8 Ieper-Veurne voor. Het traject resulteerde in een gedragen visie op dit complexe mobiliteitsvraagstuk. UNIZO was als stakeholder betrokken en is gematigd tevreden met het resultaat. Heel wat bedrijven uit de Westhoek zijn vragende partij en ook Voka dringt al jaren aan op een soliede oplossing van het mobiliteitsvraagstuk.
Unizo dringt er in deze fase op aan dat het Westhoekoverleg zich zo snel mogelijk schaart achter dit rapport en er bij de Vlaamse overheid op aandringt om het eindrapport snel ter harte te nemen. Dit dossier kan zo ‘eindelijk’ in een stroomversnelling komen. De impact ervan is immers al decennia lang nefast voor de regionale economie.
Volgens UNIZO bevat het eindrapport een realistisch voorstel dat tegemoet komt aan een vlottere en veiligere mobiliteit. Regioverantwoordelijke Westhoek, Michiel Van Robaeys: “Het lijkt ons een realiseerbare oplossing op korte termijn. Wij stonden er op dat reistijdzekerheid een belangrijk aspect was in het plan. Een ondernemer maar ook een inwoner of een toerist moet steeds kunnen inschatten hoelang hij van punt A naar punt B onderweg zal zijn. Daarenboven waakten wij er over dat er voldoende rekening werd gehouden met de leefbaarheid in de betrokken kernen, wat opnieuw goed is voor onze lokale handelaars.”
Nieuwe kansen
Unozo zegt dat het als ondernemersorganisatie nieuwe kansen ziet liggen. Directeur UNIZO West-Vlaanderen, Frederik Serruys: “We betreuren de jarenlange stilstand in dit dossier. De slechte mobiliteit in de Westhoek is een rem op de verdere economische ontwikkeling van deze regio.”
Een snelle heraanleg van de N8 moet dringend plaatsvinden en mag geen impact hebben op toekomstige investeringen in de regio, aldus nog Unizo. Want bij de ondernemers is er nog steeds heel wat draagvlak voor een ring rond Diksmuide en voor de ontwikkeling van een snellere verbinding Kortrijk-Ieper-Veurne.