Unizo Brugge 18

Unizo Brugge schrijft ondernemersmemorandum

BRUGGE – Begin 2018 bepaalden de ondernemers uit Brugge tijdens een brainstormavond, georganiseerd door Unizo, de lokale ondernemersprioriteiten voor 2019-2025. Unizo schreef de input neer in een ondernemersmemorandum met concrete aanbevelingen voor de nieuwe beleidsploeg. “We rekenen er op dat de volgende bestuursploeg oor heeft naar hun bezorgdheden en verder werkt aan een ondernemersvriendelijke stad Brugge”, aldus de Bugse Unizo-voorzitter Hendrik Vermeulen.

Unizo heeft lof voor de positieve ingrepen van de voorbije maanden en jaren. Zoals: de komst van de ondergrondse afvalcontainers op ’t Zand, het aanpassen van de autoluwe uren in de winkelstraten, de komst van Shop&Go parkeerplaatsen, het verdwijnen van de  busstrook aan de Komvest, enzovoort. Uiteraard zijn er ook heel wat verbeterpunten en opportuniteiten. Unizo Brugge heeft het over vijf topprioriteiten.

  1. Er is nood aan één schepen van Economie. Versnippering is absoluut geen goede zaak en komt niemand ten goede. Havenbeleid (burgemeester Landuyt), lokale economie (mevrouw Decleer), tewerkstelling & economische ontwikkeling (mevrouw Esquenet) zijn nu verdeeld over diverse personen.
  2. Betrek de ondernemers bij het mobiliteitsbeleid via adviserende mobiliteitsraad. De laatste jaren werden te veel wegenwerken en openbare werken tegelijk opgestart wat vaak een verkeersinfarct veroorzaakte. In de toekomst moeten wegenwerken veel beter op elkaar worden afgestemd zodat inkomend en uitgaand verkeer probleemloos kan omrijden.
  3. Nood aan een doordacht parkeerbeleid en bereikbaarheid. Nu is de parkeercapaciteit in Brugge beperkt. De ondergrondse parkings zijn al te vaak volzet en een snelle uitbreiding dringt zich op.
  4. Investeer in een economische cel met een ‘manager Brugge Winkelstad’. Concreet kan die persoon actief op zoek gaan naar opportuniteiten voor ondernemers en zo ondernemingen (pro)actief aantrekken en bijgevolg de leegstand terugdringen. Ook een vernieuwd reglement op vlak van signalisatie en uithangborden dat ruimte laat voor een moderne shoppingbeleving is hierbij aangewezen.
  5. Investeer in een economische cel met een ‘KMO-manager’. Naast de manager ‘Brugge Winkelstad’ voor de retailsector, dient Stad Brugge ook te investeren in een gedreven KMO-manager. Een persoon die de rode loper uitrolt voor nieuwe KMO’s op zoek naar een vestigingseenheid in de hoofdstad van West-Vlaanderen. Dit betekent niet alleen een grote boost voor de lokale economie, ook een leegstaand (handels)pand wordt zo op een proactieve manier ingevuld. Er is in Brugge geen behoefte aan meer commerciële distributieruimte, maar wel aan uitbreiding, herbestemming en een hoger rendement van bestaande industriezones. Het opdelen van niet-gebruikte industriegronden in kleinere KMO-percelen is noodzakelijk.