Bij Unilin kwam het nieuws over de award leuk binnen. “We zijn vanzelfsprekend bijzonder blij met deze erkenning en dat we ons blijkbaar ook ten opzichte van andere bedrijven onderscheiden op datavlak”, aldus Stijn Lioen, specialist in de materie bij Unilin. “De Data Maturity Assessment was voor ons een mooie test en benchmark om te meten waar we staan. En wat er nog te doen staat, want we zien nog veel opportuniteiten om verder te groeien en meer waarde uit onze data te halen.”
Lessen leren
Stijn Lioen zegt dat de deelname aan de Data Maturity Assessment track voor een aantal nieuwe inzichten heeft gezorgd. “Maar het is de ondernemersgeest van onze mensen, die dagdagelijks het verschil maakt”, aldus Lioen. “We rekruteren daar ook op. Data savvy zijn is één van de kwaliteiten die we zoeken bij nieuwe mensen. Elk jaar starten heel wat nieuwe young graduates en zij doorlopen allen een data en analytics traject. In dit traject geven we hen een opleiding om onze set aan tools te leren kennen. Daarnaast laten we hen aan een specifieke data driven case binnen hun departement werken, waarmee ze op heel korte termijn toegevoegde waarde kunnen creëren. Op die manier blijven we innoveren en stimuleren we deze datagerichte mentaliteit vanaf het begin. Zo kunnen we evolueren van decision support, naar decision augmentation en automation. Van inzicht naar impact. Dat wordt onze missie voor de komende jaren.”
De Data Maturity Award is een initiatief van datastrategie consultants Madison.Partners en delaware Belux om het delen van kennis over data gedreven transformatie te bevorderen.