Unilin (1,4 miljard euro omzet, 4.800 medewerkers in twintig productie eenheden wereldwijd) zal dit jaar en komend jaar opnieuw fors investeren in Wielsbeke. Dat zei topman Paul De Cock, zoon van Frans De Cock, tijdens de beurs Domotex in Hannover. Het West-Vlaamse bedrijf wordt vooruit gestuwd door zijn grootaandeelhouder, het Amerikaanse Mohawk, om sterk in te zetten op laminaat. “In West-Europa heeft de laminaatmarkt het niet gemakkelijk, met zelfs een lichte terugval van – 1 procent, maar wereldwijd is er sprake van een groei met 2 tot 3 procent”, aldus Paul De Cock. “Dat laatste gegeven is doorslaggevend voor Mohawk.”
In 2017 en 2018 wordt nog eens 100 miljoen geïnvesteerd, en zowat de helft daarvan zal ten goede komen aan de faciliteiten in Wielsbeke. “Het gaat hier vooral om innovatieve investeringen met de bedoeling onze sterke positie in de markt (Unilin is absoluut marktleider) uit te breiden naar een groter deel van de koek”, aldus Paul De Cock. Uiteraard gaat dit gepaard met nieuwe aanwervingen. Unilin zegt dat het om en bij de honderd nieuwe mensen wil aanwerven dit jaar. De spreiding van het aanbod is groot, want het kan zowel gaan om arbeiders, IT-ers, hoger opgeleiden als marketeers.
Op de beurs in Hannover pakte Unilin voor het eerst uit met het laminaatmerk Balterio (tot voor kort nog eigendom van IVC). Daarmee wil het zijn multi merkenstrategie in de premium markt van de vloerbekleding (en meer bepaald de divisie hard flooring, te weten hout en laminaat) nog sterker accentueren. Unilin mag zich een koppositie aanmeten in die markt. Quick-Step wordt als topmerk uitgespeeld in de residentiële markt, Pergo in de contractmarkt en Balterio als flexibel en vernieuwend (water afstotend) alternatief.