Cycling: Presentation Team Quick-Step 2009 Cycling: Presentation Team Quick-Step 2009 Frans DE COCK (Bel) CEO Unilin Quick-Step / Patrick LEFEVERE (Bel) Team Manager / Ploegenvoorstelling / Ploeg Equipe / (c)Tim De Waele

Unilin draait met Quick-Step precies twintig jaar mee in het peloton

WIELSBEKE – In 2018 is Quick-Step precies twintig jaar actief in het profwielrennen. Het toonaangevende merk voor vloeren in parket, laminaat en luxevinyl is dan ook een vaste waarde in het voortdurend veranderende World Tour-peloton. Zowel het merk als het wielerteam zijn op-en-top West-Vlaams, maar oogsten wereldwijd aanzien door trouw te blijven aan hun ambities en door hun nooit aflatende toewijding aan enkele gemeenschappelijke waarden.

Quick-Step wil dit speciale jaar niet ongemerkt voorbij laten gaan, temeer daar ook Patrick Lefevere, de manager van de ploeg, dit jaar maar liefst veertig jaar actief in het wielrennen. De liefdesrelatie tussen Quick-Step en het wielrennen begon in 1999, toen de vloerdivisie van de Unilin-groep voor het eerst cosponsor werd van het Mapei-Quick-Step Cycling Team. In 2002 sloegen teammanager Patrick Lefevere en Frans De Cock, voormalig CEO van Unilin, de handen ineen. Quick-Step werd zo hoofdsponsor van de ploeg Quick-Step-Davitamon.

“We werden het al snel eens”, zegt Frans De Cock. “In het wielrennen gaat het om de prestaties die je neerzet, en dat is voor onze vloeren niet anders. Ons merk is stevig geworteld in België. Het wielrennen is wereldwijd populair. In veel landen zegt gemiddeld 30% van de inwoners interesse te hebben in de sport. Dit was dan ook een uitstekende manier om de internationale bekendheid van ons merk te vergroten.”

De relatie tussen Quick-Step en de wielerploeg was méér dan een kortstondig avontuurtje. “Vanaf het begin konden we het goed met elkaar vinden”, herinnert Patrick Lefevere zich. “Frans De Cock en ik waren allebei vastbesloten om de concurrentie voor te blijven. De kwaliteit kwam op de eerste plaats. Wedstrijden fietsen of vloeren maken, voor ons maakt het niet uit: we wilden ons publiek boeien en in verrukking brengen, door hen het allerbeste te bieden. De ambitie was er van bij het begin. We zijn nu twintig jaar verder, en ik moet toegeven dat de resultaten op vele vlakken mijn verwachtingen hebben overtroffen.”

HR-tool

Met meer dan 600 overwinningen op zijn palmares is Quick-Step uitgegroeid tot een van de meest succesvolle teams in de wielersport. “Elke dag zet onze wielerploeg alles op alles om nog betere prestaties neer te zetten dan de dag ervoor, en om mensen te inspireren met hun voorbeeld”, vervolgt communicatiedirecteur Sophie Hautekeete. “En ik ben ervan overtuigd dat onze medewerkers er net zo over denken. Net als ons wielerteam maken we het verschil door uitstekende prestaties neer te zetten in de competitieve vloersector. We hechten veel belang aan ontwerp en prestaties. We laten zien hoe gepassioneerd we zijn en met onze innovatieve oplossingen, zoals ons kliksysteem of de V-groef, bewijzen we dat we ook niet bang zijn om te falen. Onze medewerkers willen maar één ding: deel uitmaken van het winnende team.”