De twee ondernemers willen hun treindienst in de eerste plaats inzetten op de route Brussel-Luik-Berlijn. Later kan er gekeken worden naar het toevoegen van andere Duitse steden in de dienstregeling. Een enkele treinrit Brussel-Berlijn zou 49 euro per persoon kosten.
De twee ondernemers spreken over een stressvrije reis zodra de reiziger aan boord van de trein komt. “Hij of zij krijgt een aperitiefje, kan iets lekkers lokaal en gezond eten en krijgt de kans om leuke mensen te ontmoeten in eigen coupé of de barwagon”, zeggen ze. “Je kan veilig en comfortabel slapen in een echt bed en je komt uitgerust aan.”
De treinen worden enkel voorzien van slaapcoupés omdat de twee drijvende krachten een lang verblijf in een zitcoupé ‘mensonterend’ noemen. De slaapcoupés zijn geschikt voor vijf tot zes personen, en er zijn aparte coupés voor koppels. De rijtuigen zullen worden gehuurd bij een Duitse leasemaatschappij. Daarnaast zijn er ook al samenwerkingen geregeld met cateraars om duurzame hapjes en drankjes te kunnen leveren aan de reiziger. Er zal in principe ook worden samengewerkt met de NMBS.
Brussel als hub
De Moonlight Express heeft plannen om ook naar Frankrijk en Barcelona te rijden. Op die manier kan Brussel verder uitgebreid worden als internationaal knooppunt voor verschillende aanbieders. De West-Vlaamse ondernemers zeggen dat ze in de eerste plaats gedreven worden door milieu overwegingen. “Ik heb enkele jaren herstructureringsprojecten gedaan in de luchtvaartindustrie”, aldus Louis Lammertyn in een gesprek met een vakblad. “Ik heb vooral gezien aan welk tempo we de aarde aan het vernielen zijn door onze manier van reizen.”
De twee initiatiefnemers zien dat mensen na de coronacrisis graag zullen reizen. “De trein biedt een geweldig alternatief voor mensen die met een gerust geweten willen reizen”, zegt De Jaeger in een vakblad. “Het mag vooral niet saai zijn. In plaats van puur te concurreren op snelheid of prijs voor transport van A naar B, zetten we in op betaalbare en kwaliteitsvolle reistijd”.
Voordat de plannen van start kunnen gaan moeten de papieren met de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS nog worden ondertekend omdat de trein onder licentie zal rijden. De twee initiatiefnemer hebben alle vertrouwen erin dat ze op 2022 van start kunnen gaan.