Tuinen Van Ackere is een typisch familiebedrijf, sterk persoonsgebonden, en in de loop der jaren uitgegroeid tot een stevige kmo. Luc Van Ackere startte in 1982 als jonge ondernemer, gedreven als hij was door zijn passie voor de schoonheid van de natuur en zijn goesting. Hij bouwde gestaag aan het mooie solide bedrijf dat Tuinen Van Ackere op vandaag is. Menig tuinliefhebber, architect en ondernemer kan de technische vakkennis van Luc waarderen en weten dat zij aan hem de moeilijkste projecten kunnen toevertrouwen.
Kruispunt van keuzes
Na 40 jaar bevond Luc zich op een kruispunt. De twee kinderen zien hun toekomst niet in het bedrijf van hun vader. Tussen de verschillende opties die in dergelijke situatie open liggen, koos Luc ervoor om een externe opvolger/overnemer aan te trekken. Hij kwam in contact met Jan Adins, ondernemerscoach en recent oprichter van Unique Entrepreneurs, met de vraag om een oplossing uit te werken die enerzijds de continuïteit van zijn bedrijf garandeert in dezelfde filosofie en anderzijds de ‘decote‘ door het sterk persoonsgebonden karakter van het bedrijf minimaliseert.
Stappenplan
Adins heeft zijn verleden als headhunter, corporate finance consultant en ondernemerscoach van bedrijven, nu gebundeld in een geïntegreerd pakket. “De eerste opdracht bestond er in om een jonge ondernemer te zoeken die goesting had om in een exclusief tuinbouwbedrijf te stappen”, zegt Adins. “Daarna volgde de gefaseerde instap, de regeling van het aandeelhouderschap uitwerken en tenslotte een aangepast coachingstraject ontwikkelen die de synergie tussen beide partijen optimaliseert.”
Win-win
Zo kwam Michel Lefevere in beeld, jongste zoon van Freddy Lefevere, mede oprichter van Kartonnage Lefevere-Beel. Hij belichaamt de unieke combinatie van ondernemerschap in twee werelden, landbouw en industrie, die hij bij Tuinen Vanackere met volle goesting hard wil maken. Volgens Jan Adins klikte het van bij de eerste ontmoeting tussen Luc en Michel. Op 1 maart jongstleden werd de samenwerking opgestart, waarmee een win-win situatie voor beide partijen gecreëerd werd: Luc kan zijn kennis en ervaring doorgeven aan een jongere generatie en Michel kan verder bouwen op het métier, zich integreren bij het bestaand cliënteel en systematisch zijn eigen netwerk van jonge potentiële klanten en tuinliefhebbers prospecteren.
Update: de overname waar hierboven over gesproken wordt, is niet doorgegaan.