rpt rpt

TUI toont wat maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is

CANCUN/OOSTENDE – Het is weinig bekend maar touroperator TUI wil meer zijn dan enkel een touroperator. Via de TUI Care Foundation wordt ook wereldwijd aan sociaal hulpbetoon gedaan. Klanten van de reisorganisatie kunnen ook zelf hun steentje bijdragen aan een betere wereld. Wie een reis boekt bij touroperator TUI, met hoofdkantoor in Oostende, krijgt de mogelijkheid om vrijblijvend een bijdrage over te maken aan de TUI Care Foundation. Deze stichting heeft als enig doel om een positieve bijdrage te leveren aan de lokale bevolking én voor de natuurlijke rijkdommen in de TUI-reisbestemmingen. Made in mocht een project in Mexico met eigen ogen evalueren. 

Elk jaar wordt er minstens 4 miljoen euro uitgekeerd aan projecten die heel concreet actie ondernemen rond thema’s als natuurbescherming, mensenrechten of armoedebestrijding. Een efficiënte vorm van ontwikkelingssamenwerking, mee-gefinancierd door vakantiegangers als u en ik. “TUI zorgt er jaarlijks voor dat miljoenen mensen een aangename vakantie in het buitenland doorbrengen”, zegt Elise Allart, executive director van TUI Care Foundation (zie foto). “De optelsom hiervan heeft een enorme impact op de mensen en het milieu ter plaatse. In het kader van de visie om maatschappelijk verantwoord te ondernemen, zet TUI wereldwijd structurele programma’s op die de lokale bevolking en de natuur ten goede komen. Eén daarvan is de financiering van de TUI Care Foundation. Onze strategie houdt drie doelstellingen in: het versterken van jongeren voor een betere toekomst, de bescherming van de natuurlijke omgeving en het stimuleren van welvaart in de lokale gemeenschap.”

Olifanten

TUI Care Foundation werkt hiervoor met lokale partnerorganisaties, die diepgeworteld zijn in de problematiek van de plaatselijke bevolking en omgeving. Zij dienen projectvoorstellen in, die na een positieve evaluatie op financiële steun mogen rekenen. Meisjes uit Namibië die via het voetbal de armoede ontvluchten, olifanten die in reservaten in Zuid-Oost Azië van een oude dag genieten, Engelse lessen voor kinderen die in Zanzibar reisgids willen worden of arme olijfboeren die hun producten verkopen aan toeristen op Kreta: het zijn allemaal voorbeelden van concrete projecten die de stichting mogelijk maakt.

Afval

Dat de giften van de TUI-toeristen aan de stichting wel degelijk een wereld van verschil maken, konden we zopas zelf vaststellen in Mexico. In de regio Quintana Roo, waar jaarlijks 4,5 miljoen toeristen hemelse vakantiebestemmingen aandoen als Cancun en Playa Del Carmen, kampt de lokale bevolking met grote problemen zoals armoede, ontbossing, jeugdwerkloosheid, drugs, klimaatverandering, criminaliteit, afval, prostitutie, plattelandsvlucht, enzovoort. Een eerste project dat TUI Care Foundation er ondersteunt, verloopt in samenwerking met Rainforest Alliance, een groepering van boeren, bedrijven, consumenten en andere lokale stakeholders. Ze kiezen voor kennisoverdracht en ervaringsuitwisseling rond natuurbehoud, duurzaamheid, eco-toerisme en innovatie. Door de opleiding en coaching van honderden enthousiaste en gedreven leerkrachten uit plaatselijke scholen, worden duizenden leerlingen en hun familieleden bewust gemaakt van de problemen. Vervolgens krijgen ze via concrete tools praktisch toepasbare oplossingen aangereikt, die via de kinderen geïntroduceerd worden in de lokale gemeenschap. Dat kan gaan van heel simpele zaken (zoals leren recycleren) tot iets moeilijkere projecten, zoals het opzetten van toeristische routes en andere attracties die directe economische meerwaarde opleveren. En dat werkt wonderwel.

Sekstoerisme

Een tweede project waarmee we in Mexico konden kennismaken, richt zich op de bescherming van minderjarigen tegen uitbuiting door sekstoeristen. Via de lokale afdeling van partnerorganisatie Ecpat worden kinderen bewust gemaakt van het probleem en leren ze hoe ze dit kunnen ontvluchten. Vrijwilligers in gemeenschapscentra gebruiken educatieve methodes om de jongeren op een speelse manier op de gevaren te wijzen. Tegelijk wordt het hotelpersoneel getraind om perverse gasten te herkennen, alert op te treden en mogelijk misbruik te rapporteren bij de autoriteiten. Campagnes in de media, luchthavens en horeca-faciliteiten moeten ook de sekstoeristen zelf ontmoedigen. Conclusie: Ook in dit project is het frappant hoe met beperkte middelen een enorme positieve impact kan gecreëerd worden. Ook al is het maar 5 of 10 euro die u volgende keer bovenop uw reisboeking betaalt, dat het nuttig besteed wordt, daar kan u van op aan. (KM/KC)