VEURNE – Transport Mattheeuws uit Veurne en het zusterbedrijf Transport Denecker hebben bij het Gentse Volvo Trucks een bestelling geplaatst voor 50 FH-trekkers op LNG. Beide bedrijven – de pioniers inzake vrachtwagens op LNG in België – zijn overtuigd dat deze oplossing niet alleen ecologisch, maar ook economisch verantwoord is. Daarom wordt via filiaal Romac Fuels ook geïnvesteerd in een tweede vulstation, ditmaal in Houdeng, nabij Bergen. Transport Mattheeuws is een typisch familiebedrijf, destijds opgericht door Eric Mattheeuws. De tweede generatie deed inmiddels zijn blijde intrede.
Na een test in 2012 en de aankoop van een paar trekkers in 2013 nam Transport Mattheeuws in 2014 25 Volvo Trucks FH Dual Fuel – toen nog in Euro 5-versie – in gebruik. Deze voertuigen zijn nog steeds in de vloot. De enige aanpassing die ervoor nodig was, was een vervanging van de injectoren. “Enkele van die eerste trekkers hebben reeds 1,2 miljoen kilometers op de teller, wat duidelijk hun robuustheid aantoont”, zegt Mathieu Vander Paelt, bestuurder van Transport Denecker. “We hebben dus al meer dan zes jaar ervaring met LNG. Daarnaast hebben we enkele jaren geleden zeven Euro 5-trekkers op diesel laten ombouwen, gevolgd door twee Euro 6-exemplaren. Nu hebben we 50 FH LNG Euro 6 gekocht bij onze West-Vlaamse dealer Automobilia, waarvan zes exemplaren reeds geleverd zijn. De rest van de leveringen zullen over iets minder dan twee jaar gespreid zijn.”
Dat betekent dat op vrij korte termijn niet minder dan 84 van de 250 trekkers in de vloot van Transport Mattheeuws en Transport Denecker op LNG zullen rijden. Volvo Trucks pakte vorig jaar uit met nieuwe trucks voor zwaar gebruik die worden aangedreven door vloeibaar aardgas (LNG). Met hun motoren van 420 of 460 pk leveren ze dezelfde prestaties als de dieselmodellen, maar stoten ze ongeveer 20% minder CO2-uit.
Positieve ‘business case’
Volgens Mathieu Vander Paelt is de ‘business case’ voor de LNG-trekkers inderdaad zeer positief. “De investering betaalt zichzelf op een paar jaar terug”, zegt hij. “Er is een meerkost, maar die wordt gecompenseerd door het geringere verbruik tegenover de diesel, de subsidies die door Vlaanderen worden gegeven en het ontbreken van accijnzen. ” Ook verwacht hij dat op middellange termijn de meerkost zal dalen omdat door de toename van de productieaantallen, het prijsverschil met een conventionele trekker zal verminderen.
Tweede vulstation
In het begin tankten de LNG-trekkers van Mattheeuws en Denecker in Kallo (bij Drive Systems) en in Nederland (bij Rolande), tot zusterbedrijf Romac Fuels in 2014 in Veurne een eerste eigen LNG-tankstation opende. Op 10 januari jongstleden opende het bedrijf een tweede vulpunt in Houdeng (Henegouwen). “De eisen die wij – Fluxys en onszelf – opleggen zijn dermate dat de bouw van een vast vulstation ruim drie trimesters langer duurt dan om de exploitatie van een mobiel station op te zetten”, legt Mathieu Vander Paelt uit. “Vandaar dat wij er voorlopig operationeel zijn met een mobiel vulstation. Dat station is ook toegankelijk voor andere klanten.”