KORTRIJK – Het domein Goed Ten Houte in Kortrijk is door Ilse Verhaeghe (die daar ook haar domicilie heeft) recent verkocht aan de West-Vlaamse en in Kortrijk wonende ondernemer Dominiek Dumoulin. De bekende site heeft een eeuwenlange geschiedenis achter de rug en de hoeve zelf -die gebruikt wordt als horecazaak met standing- is een beschermd monument. Het is niet duidelijk wat er nu zal gebeuren met het restaurant en de feestzalen.
De overdracht gebeurde via een aandelentransactie binnen de NV Goed Ten Houte die eigenaar is van het patrimonium. Goed Ten Houte behoorde toe aan de vennootschap Stoffel met Ilse Verhaeghe als zaakvoerder. Stoffel BVBA realiseerde in 2017 nog 160.000 euro brutomarge met 7 vaste medewerkers.
De nieuwe eigenaar van het domein, Dominiek Dumoulin, is een telg van een in Kortrijk bekende ondernemersfamilie die al vele jaren actief is in veevoeders en andere dierenvoeders. Dumoulin NV (voorheen Picora) heeft zijn hoofdzetel in Kortrijk en groeide aan het einde van de vorige eeuw fors door de overname van collega’s zoals Morgenstond, Voeders Avix, Voeders D’Haeyere en Voeders Sanders. Eind 2007 verwierf de groep Aveve een meerderheidsbelang bij de tak veevoeders. Dominiek Dumoulin bleef nog als bestuurder aan boord tot juni 2013, het moment waarop Aveve zijn belang optrok naar 100 procent.
De familie Dumoulin was echter midden de jaren 90 via de overname van Sanders Agro uit Gent, ook actief geworden in de productie van voeding voor huisdieren. Die tak werd niet mee verkocht aan Aveve. Met het kapitaal van de verkoop van de veevoedertak, heeft Dominiek Dumoulin de tak huisdieren in hogere versnelling uitgebouwd onder de nieuwe naam (vanaf 2006) United Petfood. Dat laatste bedrijf is zeer expansief bezig en deed al spectaculaire overnames in Polen, Frankrijk, Nederland, Spanje (juli 2018) en in Roemenië. De groep van Dominiek Dumoulin staat vandaag voor negen fabrieken in Europa (waaronder nog steeds Gent) met een capaciteit van 400.000 ton voeding en snacks voor honden en katten. De omzet bedraagt geconsolideerd zo’n 300 miljoen euro en er werken ruim 400 medewerkers. United Petfood produceert uitsluitend voor de huismerken van zijn klanten en dus niet onder eigen banier.