Malysse Jonas

Tiener Jotte Mallisse richt zijn eigen modemerk Whitee op

KORTRIJK – Waarom wachten om te ondernemen tot je oud of afgestudeerd bent? “Op impact maken staat volgens mij geen leeftijd”, zegt Jotte Mallisse (19) en dus richtte hij zijn eigen modemerk op. Commentaar van de jonge ondernemer die in het 2e jaar Handelsingenieur zit aan de Kulak: “Ik hoop zo een voorbeeld te zijn voor andere studenten die duurzaam willen ondernemen.”

“Door mijn oudere neef (Jonas Mallisse, oprichter Too Good To Go België) ben ik beginnen nadenken over duurzaam ondernemen”, vertelt de jonge starter. “Ik draag net zoals ontelbare andere mensen vaak witte T-shirts, en ben tot de choquerende conclusie gekomen dat dit een zeer vervuilend boeltje is. Niet veel mensen verwachten dat. Ik heb besloten het heft in eigen handen te nemen, en richtte mijn eigen duurzaam kledingmerk op. Om te kunnen concurreren met andere grote merken, die op grote schaal produceren en zo hun kosten drukken, heb ik bijna alles zelf gedaan, van prints en website ontwerpen tot administratie en marketing. Dit was intensiever en moeilijker dan ik dacht, maar alles is toch op zijn pootjes terecht gekomen. Ik heb het geluk gehad dat er in Kortrijk en Vlaanderen heel wat organisaties zijn die jonge ondernemers een hand toereiken zoals SPURT Kortrijk, Hangar K en  FlandersDC.

Duurzaam alternatief voor Zalando

Durability in fashion. Meaning in design. Dat is de slogan van Whitee. Jotte Mallisse ziet het zo: “Om mij als merk te onderscheiden van andere (duurzame) kledingmerken, heb ik nagedacht over de prints die op de T-shirts staan. Iedere print behoort tot een collectie die een achterliggende boodschap met zich meedraagt. Ik geloof dat, net zoals de uitleg bij schilderijen, deze context voor een diepere schoonheid zorgt.”

Voorlopig is de kledij enkel te koop via de webshop, maar Mallisse zou graag samenwerken met lokale kledingwinkels. “De bedoeling is om een brug te vormen tussen online shops en lokale winkels, om zo jongeren terug naar de lokale handelaars te lokken in plaats van naar webshopgiganten als Zalando”, aldus de starter.